tisdag 15 januari 2013

Bokhögarna samlas

Ett par av de här läser jag bara av eget intresse, om jag hinner...

Det drar ihop sig till bokprat igen, med tillhörande bokhögar och läskvällar. Den här gången är det ändå lättare än på hösten, eftersom jag ska ha åk 1-4 och de läser inte så långa böcker, i medeltal. Ettornas böcker tar inte många minuter att skumma igenom, sen gäller det bara att presentera dem på ett bra sätt. Det ska jag prova på i morgon, i min gamla skola. Sen blir den stora utmaningen att göra samma sak på finska, men det ska nog också gå.


Fördelar med e-böcker

Övriga nyheter på läsfronten: jag har, efter moget övervägande, införskaffat en läsplatta. Jag var länge osäker på huruvida jag vill ha en, de kostar ju en del, men det som avgjorde saken var att det snart ska bli möjligt att låna e-böcker på mitt bibliotek. Då kan det ju vara bra att veta vad det handlar om, plus att e-läsande ju faktiskt har en del praktiska fördelar.

Fördelar hittills:
  • lätt att ta med sig på resor, som mitt veckoslutspendlande till Åbo. Klarar mig med en mindre ryggsäck på det här viset.
  • man kan snabbt få tag på en bok, utan att behöva gå till biblioteket eller bokhandeln. Hittills har jag bara laddat ner från Project Gutenberg, men åtminstone det gick riktigt bra att göra direkt till plattan, på tåget.
  • kanske den största fördelen: man kan förstora texten tillräckligt mycket för att kunna läsa i sängen utan glasögon. Säng- och soffläsning är annars ett effektivt sätt att förstöra sina skalmar. 
 Men, inte kommer jag att överge pappersböckerna för den här sakens skull. Jag är ju inte den som köper böcker i större utsträckning, så hur mycket e-böcker jag läser kommer nog till stor del bero av hur utbudet av låneböcker ser ut. Någon enstaka e-bok kan jag väl tänka mig att köpa, men de få böcker jag verkligen vill äga kommer jag också i fortsättningen att köpa tryckta. E-böcker är för flyktiga.

Skillnad mellan e-bok och pappersbok

Det ska bli intressant att testa hur skillnaderna mellan tryckta böcker och läsplatta påverkar själva läsupplevelsen, om den nu gör det. Både på Tystnad och Bokbabbel har det diskuterats på vilket sätt det blir annorlunda när man inte konkret ser och känner hur långt in i boken man är, även om man får en siffra på hur många sidor man läst. Ska inte uttala mig så mycket om det ännu, jag har bara läst en bok (HP1 följde med, nu kommer jag antagligen att plöja genom hela serien ett varv till. Vet inte om jag gjort det i ett sträck förut.) och jag tror inte jag brukar tänka så mycket på det där. Mest om boken är tråkig, eller något jag måste läsa. Måste försöka hinna med mera frivillig läsning.

6 kommentarer:

  1. det känns nog annorlunda att läsa, och jag håller mig huvudsakligen till tryckta böcker trots ipad. fördelarna är just kompabiliteten med gutenberg, där det finns mycket sällsynt material, och så det inbyggda ljuset som gör det lätt att läsa i sängen. dessutom krävs det två händer för att vända blad, men bara ett finger för att scrolla ner, så det gör inget att nån hund ligger på andra handen.

    för resor är den lysande, kartor och tåglitteratur mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundkompatibel, det ska jag lägga till på listan (även om jag inte har någon hund, men det kan ju ändå vara besvärligt med tunga böcker som bläddrar av sig själva om man inte håller fast dem med båda händerna). Min skärm lyser inte, vilket var ett medvetet val eftersom jag ändå stirrar så mycket på skärmar dagarna i ända. Men den har en liten läslampa, så att det går att läsa också i dålig belysning.

      Radera
    2. Jag vill hellre ha en läsare än en tablett, just för att det är så mycket skönare för ögonen.

      Radera
    3. Först när jag såg skärmen undrade jag om det faktiskt var en skärm eller något slags skyddspapper, för den ser faktiskt ut som papper med tryckt text på. Enda nackdelen är att webbsidor visas mycket konstigt, skärmen kan bara visa stillbilder så det blir bara blurr genast man skrollar. Men det är ju inte det den är menad för så det gör inte så mycket. Det är bara när man ska hämta nya böcker som man behöver ut på nätet, och man kan ju också göra det via en dator.

      Radera
  2. Jag sitter och spänt väntar på min läsplatta jag beställde i fredags. Men precis som du kommer jag aldrig att överge riktiga böcker. De jag vill äga köper jag, de jag bara vill läsa men inte tycker verkar vara värt att lägga pengar på får hamna på läsplattan. Har fram tills nu läst e-böcker på mobilen vilket funkar om man väntar på bussen, men mindre bra i sängen om kvällarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan tänka mig att en mobilskärm är i minsta laget för att läsa en hel bok på. Om jag skulle ändra något på min läsplatta skulle det vara att förstora skärmen lite, eftersom jag är närsynt och gärna läser med stor font, men å andra sidan ryms den smidigt med i väskan då den har samma storlek som en tunn pocketbok.

      Radera