tisdag 11 januari 2011

Bokbekännelse

De senaste åren har mitt nöjesläsande av olika orsaker gått på sparlåga, men den senaste tiden har jag, delvis av samma orsaker, fått anledning (läs: ursäkt) att försjunka i litteratur som jag i vanliga fall inte skulle röra i med tång (eller åtminstone inte erkänna det). Som Twilight. Naturligvis blev jag fast och slukar den ena romanen efter den andra med skamblandad förtjusning. Och naturligtvis måste jag hålla på Jacob, fastän jag vet precis hur det går. Någon klok person sade att vi inte läser för att se vad som händer, utan för att se det hända.

Missförstå mig rätt nu, dessa böcker är ingenting jag rekommenderar till någon som har bättre saker för sig. Mer irriterande huvudperson får man leta efter.

9 kommentarer:

  1. Hahaha :) Härlig avrundning på din rekommendation, eller avsaknad av rekommendation....hur som helst :) Härlig!

    SvaraRadera
  2. :-D Det där upplevde jag också - dålig litteratur, men väldigt fängslande... Såhär skrev jag om saken: http://my.opera.com/Kattslaven_Koko/blog/guilty-plesure (och kolla den här Nemin: http://my.opera.com/Kattslaven_Koko/blog/show.dml/5063121)

    Dissa nu inte Bella helt - hon är helt ok i början, kan iaf bita ifrån litegrann, men speciellt i tredje är hon übergnällig.

    SvaraRadera
  3. Jag vet att du har sett den här, men kanske nån annan inte har det?

    http://www.rinkworks.com/bookaminute/b/meyer.twilight.shtml

    SvaraRadera
  4. ...och trånsjuk, självisk, färglös, allmänt patetisk... plus att hon alltså väljer fel gosse. Men, jag ska erkänna, ju mer jag tänker på saken desto mer inser jag att de sidor hos henne som irriterar mig mest är de som mest liknar mig själ. Uups :)

    SvaraRadera
  5. Nu läste jag din blogg Koko, "eskapistisk formellitteratur" är helt mitt i prick. Just sådant där man fastnar i precis för att det är oorginellt och förutsägbart.

    SvaraRadera
  6. Dålig litteratur har sin charm. :P

    SvaraRadera
  7. Speciellt som motvikt till allt det seriösa man borde ta itu med eller orka ha åsikter om ibland...

    SvaraRadera
  8. Wilmöt Strobsholm16 januari 2011 kl. 19:25

    Det blir oroväckande först sen när du börjar läsa böcker i serien "Remo - Mannen som är en dödsmaskin".

    SvaraRadera
  9. Dem har jag inte ens hört om, vilket förmodligen är ett sundhetstecken.

    SvaraRadera