torsdag 6 januari 2011

Sköna soffan


"En bäddsoffa måste du ha, så att du kan bjuda dina vänner på besök." Sagt och gjort, en begagnad möbel införskaffades och gjorde sig hemmastadd vid fondväggen. Till en början var jag något tveksam eftersom, tja, vill man vara diplomatisk så kan man säga att det är en soffa med erfarenhet. Erfarenhet av småbarn och garage, närmare bestämt, samt en hel del sol. Men efter att dynöverdragen fått sig ett varv i tvättmaskinen tillsammans med fläckborttagare och blekmedel (ekologiskt, vill jag bara påpeka) så ser den helt fräsch ut. Överväger förkasta planerna på att klä om den, åtminstone tills vidare, för vi har redan liksom vant oss vid varandra i befintligt skick. Så kan det gå.

Soffbordet har för resten min far gjort av en planka från en gran som torkat på rot, benen är av drivved. Mattan har Temumriken vävt, om man nu får skryta lite. Hålet i väggen är en serveringslucka in till köket, mycket nödvändig detalj. Eller åtminstone charmig.

5 kommentarer:

  1. Den blev ju fin, din "soffa med erfarenhet" som vi skämta om. :-)

    Linnea

    SvaraRadera
  2. Bordet lade jag marke till faktiskt nar jag var dar, jattefint!

    SvaraRadera
  3. Åtminstone gör sig soffan väldigt bra sådär i mysbelysningen på bilden. O det kan ju vara lite skönt med möbler som man kan o vågar vara sig själv med då dom redan "sett det mesta" (till en viss nivå alltså ;))

    SvaraRadera
  4. Linnea: tack, den var faktiskt inte så sunkig som ryktet gjorde gällande. Inga dynor försökte vandra iväg på egen hand eller så.

    Waenthoronien: tack, jag ska vidarebefordra berömmet till snickaren, han är stolt över det där bordet, med rätta.

    Maria: Jo den gör sig faktiskt bäst i mysbelysning :P Men hellre denna än en sådan där gräddvit som man inte vågar sitta i.

    SvaraRadera