måndag 17 januari 2011

750 ord

På en ordkonstträff här i helgen fick jag höra om en hemsida, och en övning, som kallas 750words. Det går ut på att man varje morgon ska skriva 750 ord, eller tre handskrivna sidor, om vad som helst. Inga krav, ingen redigering, ingen censur, bara ren flödesskrivning. Och det här är inte bara någonting för oss som annars också skriver eller är intresserade av skrivning utan tanken är att man ska rensa sina tankar inför dagen genom att s.a.s. tänka högt, fast skriftligt då.

Jag tycker det låter som något man borde testa (och nu när jag bloggat om det är jag väl mer eller mindre tvungen. Ska rapportera om hur det går.)Ibland skriver jag dagbok på det viset, men inte regelbundet och aldrig på morgonen. Baksidan är förstås att man blir tvungen att stiga upp en halvtimme tidigare. Men om det nu visar sig helt omöjligt så förstår jag inte varför det inte skulle funka lika bra att skriva på kvällen, för att reda ut sina tankar innan man går och lägger sig.

3 kommentarer:

  1. Hm, det låter som en intressant idé. Kanske värd att skippa Gomorron Sverige för. Men samtidigt kan jag tycka att det är skönt att börja jobba (läs: skriva gradu) på ett "tomt" huvud, skulle nog vara lite rädd för att förstöra eventuella storslagna (?) idéer.

    SvaraRadera
  2. Det är sant, om nu huvudet faktiskt är tomt på morgonen. Men om man har drömt något obegripligt eller har kvar funderingar från kvällen kan det kanske vara skönt att "skriva bort" det innan man börjar med jobbskrivandet.

    SvaraRadera
  3. Hm... jag skriver nog oftast på kvällarna (eller när jag vaknar så totalt på natten att det är lika bra att inte försöka sova vidare just då)- men inte varje dag o vill inte ha det som krav heller - kanske 2 ggr/vecka eller så. Tycker det är snarast när man ska sova som man har nytta av att göra det... men det beror väl helt på vad man vill med det hela, kanske?

    SvaraRadera