fredag 30 september 2011

Underhyresgästen

Temumriken har fått ett obehagligt mysterium på halsen. Redan förra vintern hörde jag ibland mystiska ljud från kastrullskåpet nattetid. Små, krafsande ljud. Jag tänkte att det var någon sorts skalbaggar eller andra kryp i väggen, sånt som ofta finns i gamla hus och som låter mycket värre än det är. Men i går tyckte jag precis att jag hörde ett pip. Det är inte bra.

Hemmahemma hade vi möss i väggarna (lyckligtvis aldrig inne i bostaden), men det är nu sådant man får ta när man bor i ett gammalt trähus. Man nästan räknar med det, och skaffar sig ett par kattor eller tre. Men i ett betonghus i stan?

Vidare efterforskningar visade att det inte finns något mushål i skåpet, men dock en del spån under en lös "propp" i väggen, som om något försökt krafsa sig in, och något som liknade dun. Bakom proppen, alltså inne i väggen, hittade jag något som kunde vara lort, men jag är ju ingen expert.

Den goda nyheten är alltså att jag inte har någon gnagare som klättrar i mina kastruller, den dåliga att jag fortfarande har ett olöst mysterium och möjligen ohyra nånstans i alla fall. Spaningarna fortsätter

10 kommentarer:

  1. Det kanske är en förfader?

    SvaraRadera
  2. Möjligen. Han har knappast bott här hela tiden i så fall, men kanske han tröttnade på livet på landet.

    SvaraRadera
  3. fast, det kan väl också va nån annans förfader, möjligen..?

    SvaraRadera
  4. Om huset är tillräckligt gammalt för det. Fanns det förfäder på 60-talet?

    SvaraRadera
  5. Hm...dom kanske lever ännu dom? Men kanske det finns nån forntidsboplats under alltsammans :D

    SvaraRadera
  6. Den tråkiga förklaringen är att det är ett fladdermöss, det stämmer både med lorten (som smular sönder) och det faktum att det finns någon sorts ventiler i väggen just där. Men nog hade det varit charmigare med en förfader.

    SvaraRadera
  7. ...vem vet vad fladdermöss är egentligen? Kanske... ;) Men det är nu inte de sämsta husdjur man kan ha heller, tycker jag

    SvaraRadera
  8. Men fladdermöss är ju coola!

    SvaraRadera
  9. Usch säger jag.. Blir rädd av tanken att det sku bo fladdermöss hos mig-- En dag flög det in en liten fågel gnm min vädringslucka men tack o lov hittade den ut igen-- Kunde ha blivit besvärligt annars..

    SvaraRadera
  10. Om jag måste välja mellan möss och fladdermöss så är nog fladdermössen coolare. Dessutom låter de bli min mat. Hemmahemma hade vi en hel koloni fladdermöss på vinden och på sommarkvällarna kunde man se dem pila fram och tillbaka över trädgården, lite mystiskt så där.

    SvaraRadera