tisdag 16 september 2014

Eld är inte mitt element

Hur kan det vara så svårt att få eld på lite ved? Det är ju liksom det den är gjord för, kluven och torkad enligt konstens alla regler. Men nej, den vill inte ta eld, fast jag använder prima eldstände (mjölkkartonger med pappersskräp i) och kastar in vedträna luftigt och fint. Sen ryker det in. Sen slocknar det. Sen ryker det in lite till.


Det gick ju så bra när pappa stod bredvid och instruerade, men nu är han i Budapest och det är bara jag och elden. Eld är nog inte mitt element. Vi är inte riktigt vänner, elden och jag. Måste ha mera tålamod.

Nu brinner det i alla fall (peppar peppar) efter en dryg timmes springande fram och tillbaka till källaren, så jag kan sätta på värmen och ta en ordentligt varm dusch. Det behövs, för jag har fortfarande stegring och då är det inte så smart att duscha kallt.

2 kommentarer:

  1. Skippa mjölkkartongerna! De brinner inte alls bra, pappersaskan täpper till glöden. Samma med tidningspapper. Det bästa är faktiskt att ha små tändbriketter, det förenklar livet betydligt. I brist på sådana kan du ta en *liten* boll papper under en snygg pyramid med smala, smala pinnar. Gör små fjäll i dem med en kniv, så får elden bättre fäste. Så väntar du tills de brinner ordentligt. Så lägger du på en omgång smala pinnar till. Möjligen ännu en. När du har en ordentlig glöd kan du börja lägga på smala vedträn, alltid kluvna sådana, de runda behöver rejält med glöd. Lägg en på tvären och de andra att luta mot, om du behöver lite luft under. Så ett par vedträn i taget tills du har en bra glöd, sen kan du brassa på. Men framförallt - tålamod! Man får inte stressa en eld.

    Hälsar (f.d.) scouten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där kanske funkar i en mindre eldstad, men inte i en värmepanna där man ska tända eld på något stort, slänga det en halvmeter ner och sen slänga veden efter. Har nu övergått till pizzakartonger, funkar bra bara man river sönder lite så att elden får fäste.

      Radera