onsdag 5 oktober 2011

Vikten av bra studiehandledning

Det finns studiehandledare som talar om för en hur många poäng man ännu måste skrapa ihop till sin examen, och så finns det studiehandledare som talar om för en hur man kan få sin examen med de poäng man redan har. Så finns det professorer som går med på föreslagna lösningar för att man hängt med alldeles för länge och de inte kan bli av med en fort nog. Och slutligen en mycket studietrött liten mumrik som blir mycket mycket lycklig (alldeles för lycklig för att harmas över att det här innebär att jag lika gärna kunde ha blivit magister redan förra vintern).

Okej, jag har inte pappren i handen än, men det verkar klappat och klart. Tänk, att jag äntligen ska bli färdig. Fast nej, färdig blir man ju aldrig. Det är klart att jag inte kommer att sluta bilda mig bara för att utbildningen tar slut. Skillnaden är bara att jag kan göra det i egen takt och efter eget intresse. Samt att jag har det där pappret, som åtminstone sägs vara bra att ha på fickan.

Tips till andra som har gått många kurser men i "fel" ämnen: kolla om det går att få någonting tillgodoräknat som något annat. Ibland funkar det.

8 kommentarer:

  1. Oj, hur bra som helst! Grattis!

    SvaraRadera
  2. Men vad najs! O gräm dig int över att det kanske sku ha gått tidigare, det blev som det var meningen att det sku bli! :)

    SvaraRadera
  3. Så roligt! Hoppas allt ska gå bra.

    Och som Fi säger, det var inte meningen att det skulle bli tidigare!

    SvaraRadera
  4. Tack, visst är det super! Och nej, jag grämer mig inte alls. Visserligen har jag oroat mig och stressat en del i onödan, men det gör ingenting för jag är så glad nu.

    SvaraRadera
  5. ;) Som tur har det väl inte ändå i praktiken varit så stor skillnad att du inte hade pappren...lite väl i lönen i fjol våras bara om jag minns rätt. Skönt säkert nu att slippa göra så många saker på en gång o på distans dessutom!

    Men säg nu int att du ha studerat för länge för vad ska jag säga om mej då, liksom ;P

    SvaraRadera
  6. Jag håller med Maria - man kan säga att man studerat länge, men inte för länge - livslångt lärande, ju ;-)

    SvaraRadera
  7. Nä, så stor praktisk skillnad har det inte haft. Det där med för länge handlar mest om att jag tröttnat på eländet och totalt tappat motivationen. Jag minns att det en gång i tiden var roligt och intressant att lära sig nya saker och utmana sitt intellekt, men i något skede började det ta emot och sedan var det mest jobbigt. Och även om jag hittade kurser som gick utmärkt att göra på distans (varav en faktiskt var intressant), så är det alltid lite svårare att göra fler saker (jobba och studera) parallellt. Visserligen har jag bara deltidsjobb så timmarna räcker nog till, men man måste hela tiden ställa om sig från en sak till en annan. Det var en helt annan sak när allting kretsade kring studierna och man var helt inne i den världen.

    SvaraRadera
  8. Jag antar att jag aldrig helt varit bara inne i det...faktiskt...när jag börjar fundera på det, jag har ju alltid gjort helt annat samtidigt med studierna. Men jag vet nog vad du menar med "ställa om sig" - det är svårt att undvika att alltid nån del blir lidande nog. Som tur finns det ju många andra sätt att lära sig saker när man så vill än att vara studerande vid ÅA :)

    SvaraRadera