onsdag 19 oktober 2011

Om att läsa

Undantagsvis hakar jag på en enkät som cirkulerar bland bokbloggarna, för den här tilltalar mig. Dels är den så allmän (d.v.s. man slipper nämna specifika böcker och författare), dels är frågorna så uppenbart omöjliga att man inte kan ta det på för stort allvar.

Hur är du som läsare?

Snabb / Långsam
Läser alla ord / Skummar en del
Gillar långa beskrivningar / Hoppar över det som inte får handlingen framåt
Kommer ihåg detaljer / Kommer ihåg i stora drag
Undviker tjocka böcker / Läser gärna tegelstenar
Tycker om tunna böcker / Tycker tunna böcker ofta saknar något
Idealboken är på mindre än 400 sidor / Idealboken är på mer än 400 sidor
Tjuvkikar på slutet / Läser aldrig slutet förrän boken är just slut
Väljer efter omslag /Skiter fullständigt i ytan
Läser baksidestexter / Undviker baksidestexter
Väljer boken efter rekommendation / Vill helst välja själv
Rekommenderar ofta böcker till andra / Rekommenderar sällan böcker
Hör det jag läser i huvudet / Hör aldrig det jag läser (visste inte att man kan läsa utan att höra...)
Gillar ljudböcker / Gillar inte ljudböcker (har att göra med punkt 1, jag hinner inte med)
Läser främst böcker i en genre / Gillar att variera min läsning
Läser alltid på svenska / Läser på flera språk
Är bra på att komma ihåg böcker jag har läst / Glömmer lätt både titlar och författare (och handling, och karaktärer...)
Skriver upp det jag läser / Skriver inte upp det jag läser
Läser varje dag / Läser mer sällan 
Tycker läsning är avslappnande / Tycker läsning är ansträngande

Senaste tiden har jag funderat en hel del över min läsning, eftersom den är lite problematisk. Det vill säga jag läser inte så mycket numera, särskilt inte hela romaner, och jag vet inte varför det blivit så. Det kan ju bero på att sex år av litteraturstudier korrumperat läsupplevelsen och frätt sönder läsglädjen, eller så beror det på en allmänt försämrad koncentrationsförmåga (som i sin tur antagligen är en studieskada det också). Jag minns hur mycket jag tyckte om att läsa, och hur mycket jag njöt av det, förr. Hur jag kunde längta hem till boken jag höll på med och hur jag kunde läsa i timmar, kapitel efter kapitel. Jag sörjer det där, lite.


Nu orkar jag inte läsa på det viset, eller förmår inte. Visst läser jag, men mest tidningar, tidskrifter och bloggar. Korta texter. Det är också det, att det inte längre är naturligt för mig att slå mig ner med en god bok om kvällen, jag måste påminna mig om att man kan göra så i stället för att slösurfa eller titta på tv-serier. Och jag påminner mig, och stänger av datorn och tar upp en bok, för jag vill hitta tillbaka till läsningen. Jag väljer säkra kort och läser bara ett par kapitel åt gången, försöker hålla tankarna samlade och gå in i berättelsen. Just nu läser jag Oryx and Crake, som jag plockade på mig från ett loppisbord på Finncon i somras, för att jag tänkt läsa den sedan den kom ut. Det kan knappast bli fel, för jag vet att jag gillar Margaret Atwood och dessutom är jag svag för postapokalypser och dystopier (den enda färg jag riktigt litar på är svart). Så kanske det tar sig.

Det finns mycket mer i enkäten som kunde vara värt att kommentera, som det där med rekommendationer och språk, men det får bli till en annan gång. Nu ska jag läsa en bok.

5 kommentarer:

  1. Jag skulle kunna kopiera dina svar och bara ändra början och slutet för att få det till mina svar. Jag läser så gott som varje dag, och tycker att det är avslappnande, och gällande hastigheten så köpte jag fem böcker i fredags och håller på med den fjärde av dem just nu, fast då har jag dessutom läst en annan bok under tiden också. Men eftersom jag åkte tåg i söndags och därmed hade mer tid än vanligt att läsa så räknas det kanske inte.

    Min orsak att ogilla ljudböcker är alltså inte samma som din; jag tycker helt enkelt att det går för långsamt. :)

    SvaraRadera
  2. Den invändningen mot ljudböcker har jag också hört, så problemet är väl egentligen att man inte kan påverka hastigheten utan måste anpassa sig till uppläsaren. Som dessutom ibland läser "fel".

    SvaraRadera
  3. Det lär finnas ljudböcker som man kan variera hastigheten på. Exakt hur det går till vet jag dock inte.

    SvaraRadera
  4. Men vad ska man göra om man ogillar att ljudboksläsarna har fel tonfall då ;) Nå, jag vet nu int, gillar ljudböcker ibland, mycket beroende på boken men förstås på uppläsaren också. Jag tror det funkar för mig om det är böcker jag läser mer för handlingens, spänningens o underhållningens skull än för läsupplevelsen... Jag menar alltså liksom böcker där jag inte så mycket söker stämning eller språkupplevelse utan mer att jag får en paus i vardagen o något annat att tänka på. Annars tror jag nästan att nån borde lära mig att man kan låta bli att läsa en kväll också istället för att alltid göra det :) Men jag har alltid tyckt mer om böcker än on filmer eller teveserier, tycker liksom inte om att någon sätter ljud o bild "färdigt" på mina historier o dessutom bestämmer precis vart jag ska titta när osv, jag liksom "ramlar bara ur" alla filmhandlingar hela tiden o börjar störa mig på hur det hela är uppbyggt på ett sätt som jag sällan gör med böcker. Men jag har faktiskt lite med flit undvikit skrivarkurser o alla litteraturkurser vid ÅA (utom lite fornnordisk litt av historiskt intresse o det jag fått via folkloristiken) för att jag tänkt att jag inte vill analysera sönder mina läsupplevelser. Inte för att jag vet om det skulle bli så, men jag känner lite att utbildningen delvis tagit ifrån mig mina textilarbeten på det sättet. Det är knepigt sånthär ibland...

    SvaraRadera
  5. Det är mycket knepigt. En av mina föreläsare har hävdat att det inte går att analysera sönder texter, eftersom djupare insikter tvärtom fördjupar upplevelsen och förståelsen, men jag har aldrig upplevt det så. Jag tycker man lätt får för mycket distans till det man läser när man börjar läsa för mycket med intellektet i stället för att bara låta sig slukas. När man börjat se symboler och berättargrepp missar man lätt själva berättelsen, den berör inte som den ska. Åtminstone inte för mig.

    SvaraRadera