söndag 30 oktober 2011

Internettid och annan tid

Det finns så många saker man skulle vilja göra med sin tid, dels roliga saker men också sådant man vill göra också för att det är vettigt, sunt och meningsfullt. Som att motionera och gå på teater. Ja, så tråkigt förnuftig och envist självuppfostrande kan jag faktiskt vara ibland. Problemet är ju att jag är lat att dygnet bara har ett visst antal timmar och en stor del går åt till att sova och jobba, så man kanske faktiskt borde fundera på vad man gör med resten. Har jag tänkt, och kommit fram till att jag tillbringar onödigt mycket tid på Nätet. Tid som jag till exempel skulle kunna använda till att läsa en roman, gå på en promenad eller, om man vill vara riktigt radikal och revolutionerande, träffa livs levande människor.

Jag fick just påpekat för mig* att om jag på riktigt vill minska min internettid så kanske jag inte borde ha facebook som startsida. Det kanske ligger något i det, men till mitt försvar kan jag säga att jag inte är lika fast där som jag var för ett par år sedan, då det kändes nästan oöverkomligt svårt att klara sig en hel dag utan att logga in. Det var väl inte riktigt sunt, nej. En stor orsak till att det inte mera är så är att mina kompisars fb-vanor också ändrats, men lite av hedern vill jag nog ta åt mig, jag har försökt skärpa mig.

I stället går min tid till diverse bloggar, både dem jag läser och dem jag skriver. Det är visserligen inte helt ovettigt eftersom det är ett sätt för mig att dels följa med mina vänners liv och dels hålla ett öga på både samhällsdebatt och kultur, och åtminstone en del av texterna är helt klart läsvärda och ingenting jag vill gå miste om. Mina egna bloggar fyller också en viss funktion för mig, och den vill jag inte heller helt lämna bort.

Men kanske jag ändå skulle försöka disciplinera mig själv en aning. Lite så där som vissa föräldrar sätter tv- och datortider åt sina barn. Bara att jag får vara som Pippi Långstrump och säga åt mig själv på skarpen.

*) Av en livs levande, fysiskt närvarande person, så helt hopplös är jag ändå inte.

5 kommentarer:

  1. Egentligen så tror jag inte att man så mycket ska förbjuda sig själv att tillbringa tid med vissa saker utan istället fundera ut hur mycket tid man vill ha för annat o vad det där andra är o sen liksom "boka in det" o låta det man vill minska på få klara sig med den tid som blir kvar. Jag tror väl helt enkelt att livet blir roligare om man tänker den vägen, eller nåt sånt ;)

    SvaraRadera
  2. Nå det var väl egentligen så jag tänkte, bara formulerade det från andra hållet. Jag menar, jag vet vad det där andra är men jag har svårt att ta mig tid för det.

    SvaraRadera
  3. Nätet tar precis så mycket tid som man ger det, jo. Helst lite till ;-)

    Har du hört liknelsen om glaset, stenarna och ölen?

    SvaraRadera
  4. Den som går ut på att det alltid finns rum för öl?

    SvaraRadera