onsdag 8 februari 2012

Underliga problem

Det här är väl inget jag borde klaga på för folk blir bara sura, men ni kan ju ta det som att jag inte klagar utan bara funderar. Det som hänt är alltså att jag försökt äta bättre och röra på mig mera och till följd av detta har jag gått ner ett kilo. Men det var väl ingen oväntad bieffekt? säger ni. Och vad är det för problem med det, för resten? kanske någon undrar. Jo, saken är att min vikt är precis alldeles perfekt (just det!) precis som den är, och då är det inte sunt att magra.

Så vad ska man göra om man vill motionera utan att gå ner i vikt och samtidigt äta bra? Måste man helt enkelt äta jättemycket? Jag får redan i mig en hel del mjölkfett och inte vill jag riktigt börja glufsa i mig stora mängder kött heller. Är väl bara att koka gryta på en massa grönsaker. I olja.

9 kommentarer:

  1. Om det nu sen ändå inte är så att LCHFarna har rätt och det är kolhydrater som får en att gå upp i vikt och fett som får en att magra?

    SvaraRadera
  2. Det kan bara inte vara så enkelt. Och det skulle väl i så fall för min del innebära att jag borde äta en massa pasta och vitt bröd, men det blir ju inte heller bra. Tror på det där med att man ska äta lite av allting (som man tål) och inte för mycket av någonting. Balanserat, helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. för mig har jordnötssmör (utan socker) och nötter funkat bra. och mycket protein, typ sojakross, bönor och tofu, plus lite olivolja i nästan allting. ingen idé att äta en massa grönsaker, eftersom du nästan förbrukar dem bara genom att äta dem :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bönor låter bra, det ska jag satsa på. Är ju dessutom gott!

      Radera
  4. Det är viktigt att komma ihåg proteinerna också! Annars kan ju sådana där plötsliga viktnedgångar när man skärper sig bero på att man gör sig av med vatten. Så det kan kanske löna sig att vänta och se vad som händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger säkert något i det, jag får antagligen i mig mindre salt så här. Och det är ju också bra.

      Radera
  5. Kan bara säga att iaf känner jag igen mig - i paradoxen med att försöka äta o leva hälsosamt o faktiskt då lyckas hålla vikten lägre än jag vill utan att jag vill det. Jag äter nog mindre grönsaker o framför allt mindre frukt än vad som "officiellt" rekommenderas (inte jättemycket mindre, men ändå) för annars lyckas jag inte hålla vikten - ens alltså nu då jag inte gör "nånting alls" (fast å andra sidan brukar det jämna ut sig med lite mer matlust då jag gör mer också, så delvis förblir problemet "bara" konstant ;)). Samtidigt vill jag ofta hellre äta frukt o grönsaker än typ kakor, choklad o en ordentlig kötträtt för jag tycker faktiskt mycket bättre om känslan efteråt. Int ska det ju va enkelt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå det är ju det, att det känns bra att äta grönsaker och annat lätt, man känner sig lätt, men ska akta sig för att bli för lätt. (Det där lät int riktigt vettigt :P)

      Radera
    2. XD Egentligen så menar jag väl också det (fast jag inser att jag tydligen inte skrev utan bara tänkte det) att jag tycker att en välgjord grönsaksrätt, rotsaksrätt osv är god. Däremot tycker jag faktiskt inte att köttet i kötträtterna i sig oftast är särskilt gott, även om man kan få det att smaka helt ok. (Det finns undantag men dom hör inte till det jag vanligtvis kan betala för och/eller tar mig tid till att laga).

      Jag äter ju kött, men det är mer av andra skäl - typ att jag faktiskt inte lyckats hitta andra alternativ till det än spannmål som jag blir lika mätt på och att jag får alldeles för låga järnvärden annars - än för att jag faktiskt skulle tycka om kött egentligen.

      Lite detsamma tycker jag ofta om kakor o.dyl också jmf med att helt enkelt bara stoppa i mig t.ex. garneringsbären och frukterna som dom är... Undantaget några av mina favoritrecept då, men int vill jag ha dom mer än ibland heller.

      Jag vet inte, men det är som att jag tröttnar på det mesta av det i de där kategorierna mycket snabbare än på allt det som jag inte lyckas hålla vikten med. Av alla "dumma" problem :P

      Radera