lördag 4 februari 2012

Välmående

Så här långt har jag lyckats följa min må-bra-plan rätt bra. Eftersom jag är dålig på det här med sallader har jag börjat gå via närbutikens salladsbar och köpa därifrån, även om jag får lite dåligt miljösamvete för de där plastbyttorna. Färdigmaten har jag slutat med, men jag borde ännu lära mig planera bättre så jag slipper tillreda lunchen på morgonen. Det här med att äta bättre är inte egentligen så svårt eftersom jag inte har något behov av att banta, så jag behöver inte lämna bort godsakerna, bara lägga till mera nyttigheter för att balansera upp det hela. Underlättar en hel del.

I dag var jag till gymmet igen och konstaterade att lördag eftermiddag är en bättre tid än en vardagskväll om man vill slippa trängas, och det vill jag. Nog för att jag hursomhelst försvinner i mina egna världar och låtsas att jag är enda människan i rummet, men det är enklare ju närmare sanningen det är. Dessutom får man inte längre pass än 10 min på konditionscykeln om det är mycket folk, och det hinner man ju inte få någon kondition av, bara uppvärmning och knappt det. Nu kunde jag sitta 20 min, cykla 7,5 virtuella kilometrar och sedan gå igenom maskinerna i vilken ordning jag ville. Och det känns fortfarande riktigt bra, så jag ska se till att jag kommer mig dit minst en gång i veckan.

När jag kom hem tog jag ett långt, varmt bad, med honung och olivolja i, och tända ljus och fin musik och hela fadirullan. Ville egentligen inte alls stiga upp därifrån. Så då var det där med att varva ner avklarat också. Samtidigt passade jag på att färga håret, så nu kan jag dessutom känna mig fin. För en gångs skull lyckades jag riktigt bra med att få rätt konsistens på hennasmeten, annars blir den lätt för lös och rinner ner längs tinningarna men nu satt den där den skulle. Bara håret torkat ska jag gå och se hur det blev.

4 kommentarer:

  1. För övrigt, det där med direkt grönsallad - alltså typ gurka och salladsblad - ska man nog komma ihåg att inte har så stor funtkion ur hälsosynvinkel som det ofta påstås. Nu är inte jag heller den som kan rabbla upp några näringsvärdestabeller - men t.ex. en kålsallad får man ju i sig mycket mer ur har jag fått lära mig (och det är ju också betydligt lättare att få annat än direkt grönsallad att hålla sig i kylen hemma ett tag eller att göra och ta med sig utan att det blir alltför läbbigt genast då det förvaras).

    Dumt nog så vet jag inte alls var men jag läste en undersökning rätt nyligen om att framförallt färdigsallader på alla möjliga lunchställen som stått ett tag egentligen inte tillför speciellt mycket längre då man äter dom, nu finns det ju säkert kvalitetsskillnader där med, och jag tror säkert du förstår försöka titta på vad du köper, men ändå.

    Och sen är det ju klart att en bra sammansatt mångsidig sallad är annat än något sladdrigt med mest bara salladsblad, men jag menade egentligen närmast bara det med det här att man nog ska komma ihåg att de mest grundläggande salladsbladen ju faktiskt inte är såå viktiga att äta utan det är lite som myten om den otroligt hälsosamma spenaten... Inte så att det är skadligt, men så att man nog inte ska ta det för hårt om det inte riktigt är "ens grej".

    Jag råkar gilla grönsallader med alla möjliga tillägg och gör dem därför, men det är ju en annan sak. Gillar du dina sallader så köp dom (absolut), men om det inte känns riktigt värt det så kan du säkert sätta ihop lite alternativa grönrätter som är precis lika nyttiga eller mer om du känner för att börja fundera på det nån gång. Du har ju ett betydligt större urval än mig av nyttigheter du kan äta råa också, t.ex. ;D

    (Och förresten, det går att sätta i lite stärkelse såsom potatismjöl eller lite vanligt mjöl i hennasmeten om den inte uppför sig. Inte för mycket förstås - då blir det som den där lösflätan då en gång - men lite grann gör stor skillnad åtminstone om man som jag kokar upp smeten snabbt innan man svalnar av och använder den...)

    (Och nu har jag visst gjort en inofficiell konkurrerande blogg av ditt kommentarsfält igen :P)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä grönsallad tycker jag inte ens är gott, så jag satsar mer på kål- och morotsråkost och tomater, kanske lite groddar. Visst är det sådant jag skulle kunna laga hemma, men när man är lite lat :)

      Potatismjöl har jag faktisk använt med henna någon gång när jag i misstag hade i för mycket vatten, och jo det funkade. Jag kokar inte upp själva smeten men jag blandar pulvret med kokhett vatten, och knepet är sen att se när det är lagom och uppskatta hur mycket det kommer att tjockna innan det svalnar.

      Radera
  2. Det är inte så lätt att uppskatta hur saker sväller nej... jag vet ;) (Jag kokar det inte pga hennan men för att få sönder björk o nässlor o annat jag har med lite bättre.) Faktiskt finns det ju ett antal undersökningar på att slängd mat är ett betydligt större miljöproblem än förpackningar så inte tror jag du ska ta dom för hårt trots allt. Jag tycker snarare problemet brukar vara att utbudet på bra färdigsallader är uselt (även när man handlar åt folk som inte är allergiska mot dom alla, alltså)men har du tur att bo bredvid ett undantag så, vissa saker kan man väl få unna sig om man så vill :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå det är inte egentligen färdiga sallader, utan man får peka på vad man vill ha med och bestämma hur mycket av varje sort, sen betalar man enligt vikt. Det är det som är så bra, man får komponera själv.

      Radera