torsdag 16 februari 2012

Dessa brittiska genier

Under de senaste veckorna har jag tittat igenom de nya Sherlock Holmes-filmerna och tyckte de var riktigt bra. Och jag är kräsen, ska ni veta. De var inte riktigt tillräckligt bra för att jag skulle spara på dem och suga på karamellen en längre tid (som jag gör med Doctor Who,  nu på andra varvet) men tillräckligt underhållande för att jag skulle frestas att frossa igenom alla (som jag gjorde med Downton Abbey tidigare i vintras, även om den blev lite överdriven mot slutet).

Den uppmärksamma läsaren har redan noterat att jag är svag för brittiska tv-serier, och Sherlock Holmes är brittisk på precis rätt sätt. Och de har gjort det så bra, det här med att flytta in honom i nutid, genom att dels hålla kvar många detaljer och dels ändra det som måste ändras på ett finurligt sätt. I båda versionerna spelar Holmes fiol och Watson har just kommit hem från kriget i Afghanistan, men kokainet har bytts ut mot nikotinplåster och Irene Adler har lagt beslag på komprometterande bilder i stället för dito brev. Och så vidare.

Så jag rekommenderar alla som tagit del av, och gillat, den ena versionen att bekanta sig med den andra också.

4 kommentarer:

  1. När du skrev "de nya Sherlock Holmes-filmerna" tänkte jag genast på actionkomedierna med Robert Downey Jr som Sherlock Holmes, och det passade inte riktigt. Där har de ju plockat detaljer här och var från de ursprungliga historierna men ändå nästan helt missat att Sherlock Holmes har som sin huvudsakliga uppgift att lösa brott.

    Nån gång ska jag däremot också komma mig för att se den brittiska TV-serien du talar om, eftersom jag bara har hört bra saker om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade helt glömt att det fanns dem också, karln ligger tydligen i tiden. Dem har jag hållit mig borta ifrån, misstänker att jag inte skulle uppskatta dem lika mycket.

      Radera
  2. Ooh, dem håller vi precis på att titta igenom. Fast vi har bara sett första säsongen än så länge... Men jag gillar dem också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade första säsongen, den hade en perfekt balans av blinkning till kanon och nytolkning. Och kemin mellan huvudpersonerna var underbar. Jag har bara sett första avsnittet i andra säsongen, men ser fram emot att se mera! Suger på karamellen jag med. Jag önskar bara att det skulle finnas mycket mera av dem, så att man inte skulle behöva suga så försiktigt...

      Radera