söndag 16 september 2012

Före-bilder

Glömde ta en bild utifrån, men så här ser mitt renoveringsobjekt alltså ut på insidan. Fortfarande finns det ingen belysning, och bilderna är tagna med vidvinkel, så det är inte riktigt så här stort men nog tillräckligt.

Det var viktigt att lägenheten har ett riktigt kök, inte bara kokvrå. Allt är i bra skick så det räcker att fräscha upp ytorna, och kylskåpet ska jag byta ut mot en kyl-och-frys.
Det finns en hel del skarvar som ingen brytt sig om att täcka över. Alla rum ska få laminatgolv och tapeter eller ny målfärg. 


Hit behövs en del möbler, det ordnar jag efter hand som jag hittar något riktigt bra.
Balkongen är renoverad i år, och hela fasaden går i samma färger. Längst bort behövs en spaljé som insynsskydd, men rakt framför balkongen är en gräsmatta, några träd och en gångväg innan följande hus kommer emot. 
Sovrummet är litet och mörkt, men jag har hellre ljuset och utrymmet i köket. 
Badrummet är i gott skick, behövs bara draperiskena, spegel och skåp. Taket ska jag lasera vitt, så hade de gjort i en motsvarande lägenhet och det var snyggt.

Jag gjorde listor över allt som ska åtgärdas och införskaffas (de blev både många och långa) och räknade efter hur mycket mera utrymme jag faktiskt får. Resultat: dubbelt så stor yta,  mer än dubbelt så mycket köksskåp, ett större klädskåp plus en rymlig garderob (tänk att slippa förvara hälften av kläderna i källaren!), en balkong, en ordentlig hall, ett badrum som faktisk har rum för badrumsskåp, en städskrubb (tänk att slippa ha dammsugaren bakom sängen!), en ordentlig hall, en tvättstuga med torkrum osv osv. Kort sagt blir det väldigt bra, det här. Bara jag får allt fixat.

På vägen hem gick jag via min nya närbutik, som otroligt nog inte hör till någon av de stora kedjorna. Fruktdisken var inte den bästa jag sett, men i gengäld hittade jag någonting som jag aldrig sett förut, nämligen ekologisk rödmjölk, som dessutom är ännu fetare än vanlig rödmjölk. Inget jag tänker börja dricka litervis av, men det blev riktigt god pannkaka av den. Behövde inte smörja formen alls. 

6 kommentarer:

  1. Det ser ju jättelovande ut :) Håller med om ljuset och utrymmet i köket. Själv vill jag sova i kolmörker, så ett ljust sovrum är helt bortkastat på mig (under den ljusaste delen av året vaknar jag nuförtiden av strålande solsken in i vårt sovrum kl 4 på morgonen, som kommer in genom både spjälgardin och tjocka, mörka vanliga gardiner...).

    Och vem i hela friden fixar till ett badrum och låter bli att sätta upp en draperiskena? Jag är redan lite bitter på vår nuvarande draperiskena för den sitter fast i taket, medan jag har varit van vid en som är fastsatt ca 10 cm nedanför taket så man därmed kan hänga saker på den... Bara som tips, det är ett praktiskt ställe att hänga saker på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att draperiskenan saknas är inte så farligt, nu kan jag sätta dit en sådan jag vill ha dvs en böjd, så det ryms en bykkorg bredvid duschen. Det är så högt till tak så man är tvungen att ha en skena som kommer ner en bit, tror inte det görs duschdraperier i längden 260...

      Radera
  2. Duschdraperi i lappteknik? Nå nä, kanske int.. ;-) Jag har alltid så svårt att få nå grepp alls om tomma utrymmen sedda på foto, men huvudsaken att du själv får idéer av dom :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä bilderna säger egentligen inte så mycket annat än vilken stils bostad det är, storleken får man ingen uppfattning om utan att gå dit. Den påminner faktiskt otroligt mycket om bostäderna i Studentbyn (städskrubben är identisk med min gamla), antar att alla billighetshus från 70-talet byggdes så där. Vilket är en orsak till att jag vill måla om, annars känns det inte som att jag kommit någonstans i livet ;)

      Radera
  3. Jag säger gult! Väggarna i vår lägenhet är målade med varmgult, med nån sorts svamp eller nåt som ger en ojämn yta. Det är som solsken när man kommer hem. Det som syns bakom bokhyllorna, alltså ;-)

    Grattis till egen kämppä.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lutar faktiskt lite åt gult eller gula inslag, åtminstone blir det varma färger. Hela huset är vaniljgult på utsidan, och bara man vant sig är det riktigt trevligt.

      Radera