söndag 29 januari 2012

Må bra-planen

Min kropp har inte varit så god vän med mig de senaste månaderna, och jag kan inte klandra den för jag har nog inte varit någon vidare god herre. Utsatt den för det ena och det andra utan att ge den vad den behöver, och då går det som det går. Men nu ska det alltså bli ändring på det (OBS! detta är inget nyårslöfte) med de gamla vanliga knepen:
  1. Bättre mathållning. Jag ska börja äta mer grönsaker (frukt och fullkorn är jag redan bra på) och sätta ihop välbalanserade lunchlådor i stället för att köpa halvfabrikat. Man kan förstås äta ute också, men jag är för snål både med pengar och flextimmar.
  2. Regelbunden och mångsidig motion. Det här var jag bra på för ett par år sedan, men sedan flyttade jag bort från mitt folkdanslag, skadade stortån så jag inte kan springa heller och... ja styrketräningen föll bort av ren lathet. Nu när det är vackert vinterväder ska jag börja med långa promenader, och så har jag köpt nytt gymkort. Var dit ett varv förra veckan och det kändes riktigt bra efteråt, inte så där överjobbigt som när man är alldeles för otränad, och det var ju uppmuntrande.
  3. Varva ner. Senaste tiden har jag stressat allt för mycket, men det problemet borde försvinna av sig själv i takt med att jag kommer in i mina nya arbetsuppgifter. Men det skadar knappast att satsa på lite avslappningsövningar och slapp-tid, förutom att punkt 2 kommer att underlätta det här.
  4. Vara ute i friska luften mer. Hänger även detta ihop med punkt 2, och underlättas av att dagarna blir längre och tids nog även varmare. Märker redan att det värsta mörkret lättat och man ler lite mer.
Med detta ser jag fram emot en friskare och starkare vår.

5 kommentarer:

  1. Det är ju bra att åtminstone nån har en aning om hur den ska (försöka) få rätsida på nånting... ;) Solskenet börjat ju verkligen bli härligt nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörde idag att varje dag är fem minuter längre, dvs en halvtimme mer ljus per vecka. Kan det månne stämma?

      Radera
    2. Det låter som nåt som brukar upprepas...alltså som nåt jag hört förr. Men om det betyder att det är sant är ju sen en annan fråga.

      Jag är alltid lite kluven till det där med att det tänker bli vår :P Men solsken på snö är jättefint o lite ljus ibland behövs ju nog också

      Radera
  2. Hear, hear. Jag borde göra upp en likadan plan. Fast å andra sidan, jag vet ju att det är just allt det där jag borde satsa på - förutom punkt 3, jag är allt för bra på att varva ner. Men mindre onyttigheter och mer frisk luft. Vågar inte börja anstränga kroppen än pga mykoplasman, men om en månad kanske. Synd bara att skidsäsongen inte kommer att vara för evigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv ser jag snarare fram emot cykelsäsongen, skidning är inte riktigt min grej och nu när jag bor i stan är det lite omständigt dessutom. Den där mykoplasman börjar låta som en riktigt otäck hemsökelse, krya på dig!

      Radera