onsdag 26 september 2012

Hjälplöshet

Ibland känner man sig så hjälplös, och jag avskyr det. Som när getingar flyger in i ens kök var och varannan morgon ungefär mitt i morgonmålet (mer eller mindre oberoende vilken tid jag äter, kanske jag väcker dem) och man finner sig själv darrande, gråtande och kallsvettig från topp till tå i det andra rummet. Funderar om man vågar smyga in och ta sin tekopp, eller åtminstone lite kläder så att man kan fly till jobbet. För att sedan komma hem och spana runt lägenheten mycket försiktigt och ta på sig sina tjockbottnade tofflor för att inte i misstag trampa på en halvdöd geting. Det gjorde jag en gång och hamnade på sjukhus, då det är en inte alldeles ogrundad rädsla. Och så slutar det med att man far hem till mamma och sova som någon annan barnunge tills faran är över. Sånt avskyr jag, men vad gör man.

3 kommentarer:

  1. Mördar dom med mycket RAID? Fast det är i varje fall inte så nyttigt till varje frukost :/ Du har ju inte särskilt bra dörrar att stänga mellan dina rum heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch. Hemskt obehagligt.

      Man köper åtminstone insektsnät och sätter fast det i alla fönster / vädringsluckor, så gjorde vi för att inte katterna skulle bitna. På CO finns det ett enkelt grått nät som är mycket enkelt att sätta upp, bara att klistra fast kardborreband och sätta fast nätet. Balkongdörren får du helt enkelt ha stängd tills den här "hitta nånstans att övervintra"-säsongen går över. Vi bor längst upp under taket och på våren när de söker bo och på hösten när de söker övervintring så är getingarna ett problem, inte annars. Kommer de in fast du har fönstren stängda så måste du hitta hur de lyckas med det (be nån annan leta).

      Så har man alltid ett paket med cortisontabletter (kyy-pakkaus) hemma att ta till.

      Radera
    2. Jag har inte haft några fönster öppna så det är inte den vägen, antingen kommer de via fläkten eller så är fönstren så otäta att det slipper in. Det senare är mer sannolikt. Som tur är ska jag snart flytta ut.

      Radera