måndag 22 september 2014

Krax

Idag var jag på jobb som vanligt (eller nåja, jag tog en lite kortare dag och försökte komma ihåg att röra på mig mindre än vanligt) och jag är inte utmattad. Bättre än jag vågat hoppas. Riktigt bra.

Imorgon kommer dock en ny utmaning. Jag tror inte att jag har kommit mig för att berätta att jag börjat sjunga i kör, det var ett infall jag fick när jag såg en annons för en kör där "enda kravet är att du inte har sjungit i kör förut". Det lät som något för mig, som visserligen sjöng något år i barnkör men det borde vara preskriberat nu och som sjunger gärna men otränat. Två övningar har jag varit på hittills och det har varit skoj.


Som bonus fick vi möjlighet att boka in oss på "röstjumpa" i smågrupper någon gång under terminen, och den chansen tog jag gärna eftersom jag märkt i mitt arbete att jag skulle ha nytta av bättre röstteknik och röstvård. Men den här extraövningen råkar nu infalla imorgon. Min röst är nu vad den är och mina lungor har åtminstone idag inte levt upp till sin fulla kapacitet, men jag hoppas bara att jag kan få något ut av det ändå. Om inte annat så lite tips om hur man ska vara snäll med en förkyld röst.

2 kommentarer:

  1. Min sånglärare sa alltid (jag tog alltså sånglektioner ett helt år, hah) att det är bara att komma på sånglektion också när man är förkyld, för man kan lära sig helt andra saker om rösten än när man är frisk. En enskild lektion kanske iofs är lite annorlunda än i grupp, men förhoppningsvis är hen som håller röstjumpan kunnig och kan anpassa sig. (Fast det snällaste med en förkyld röst är kanske att vara tyst, eller så nån blåsa-bubblor-i-vatten-med-typ-ett-sugrör-grej som mina logopedbekanta talat om, men jag vet inte desto mer om det...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det ska jag komma ihåg nästa gång. Nu slutade det med att jag stannade hemma helt och hållet och tog sjuk ledigt ett par dagar till.

      Radera