måndag 15 september 2014

Början på en ovanlig måndag

Nu gör jag så där som man inte ska göra: jobbar fast jag är sjuk och har kompledigt. Det började med att jag skulle fixa lite med grejer som inte har med jobbet att göra direkt, men som jag skött via min jobbmejl och så fanns där ett och annat som borde svaras på så fort som möjligt... Men nu har jag loggat ut och ska vila resten av dagen.

Det här är en ovanlig måndag på många sätt. Förutom att jag inte är på jobb så är jag inte heller hemma hos mig utan på mina föräldrars gård, som jag vaktar tillsammans med lillasyster medan mamma och pappa är ute och tågluffar på obestämd tid (dock högst två veckor för de har ju ändå jobb att sköta, men jag är nog lite imponerad av deras äventyrlighet). Dessutom har jag alltså dragit på mig en förkylning.

Mitt huvudsakliga ansvar här är att se till värmepannan, en vedeldad modell som jag fick repetitionskurs i igår innan pappa reste. Den torde inte bli något problem, jag har eldat förr och än är det så varmt att man inte behöver ha på värmen annat än korta stunder, så jag behöver inte elda varje dag. Värre var det med köksspisen, som jag försökte få fyr i imorse när jag frös men den bara rykte in. Det kan bero på vädret snarare än min inkompetens så jag kanske gör ett nytt försök en lite blåsigare dag.

För övrigt har jag läst ut Maresi, läst recensionen av densamma i dagens Husis och tittat på intervjun med Maria Turtschaninoff på Studio Hbl. Konstaterade att jag åtminstone är bättre påläst än Janne Strang, så min egen intervju på Fantastik på söndag ska nog gå bra. Jag har en massa frågor om genre och budskap och blod med mera. Kom och lyssna.

Ja och så fick jag besök också, av Jehovas vittnen. Av någon anledning hälsar de aldrig på oss i stan (misstänker att de kan ha en del dåliga erfarenheter av vårt bostadsområde...) men hit kommer de nu och då. Eftersom de inte var besvärliga på något vis pratade jag med dem en stund och tog emot deras broschyr. Mest för att jag tycker det är intressant att läsa om olika tolkningar av en text, i det här fallet Bibeln. Jag är ju trots allt litteraturvetare.

Men nu ska jag nog anstränga mig lite mer för att vara en duktig sjukling som ligger i sängen och blir frisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar