fredag 19 september 2014

Sen blev det spännande

Vi hade strömavbrott för en dryg timme sedan, jag har bott tillräckligt länge i stan för att glömma hur sådana funkar. Som att man inte får spola i wc:n i onödan för det kommer inget nytt vatten. Och så sa jag åt syster som försökte koka pastasås att hon kunde värma den i mikron istället, då tyckte hon att jag var lagom smart.

Nåja, strömmen kom tillbaka efter ett tag, men det var inte nog med det. En stund senare ringde farmor upp (hon bor i en annan bostad i samma hus) och sa att hon inte fick något vatten i kranen, och när jag kollade så hade inte vi heller något vatten. Jag skulle ringa till grannen, sa hon, och be honom komma och kolla om någon säkring gått eller vad det kunde vara. Så jag försökte, men hemnumret var ur bruk och mobilen funkade inte heller.

I det skedet hade jag slut på idéer (jag har aldrig haft något med pumpen att göra så jag vet inte ens var jag skulle börja felsöka) så jag ringde till pappa i Kroatien. Lyckligtvis svarade han, och gav instruktioner till syster som fixade det hela. Och så dök en annan granne upp, en som jag inte tänkt på att ringa.

Orsaken till att jag är husvakt är just för att sånt här kan hända. Men jag trivdes bättre när det var rent hypotetiskt. Men nu har vi vatten i alla fall, och vet vilken knapp man ska trycka på om det skulle hända igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar