måndag 19 september 2011

4H

Ofta blir man ledsen av stora och små nyheter man läser i tidningen, kanske mest de små, och i dag var det nedslående att läsa att staten tänker halvera sitt stöd till 4H. Det är synd inte bara för att 4H är en organisation som varit betydelsefull för mig personligen, utan mest för att jag tror att den fyller en viktig funktion för barn och ungdomar på landsbygden, där det inte ordnas så mycket annan meningsfull ungdomsverksamhet.

Jag växte upp i Tenala, som ligger en bit utanför Lilla Staden och är en mycket vacker plats som fortfarande ligger mitt hjärta nära, men där det inte händer så mycket. På gott och ont. En sak som dock hände var att vår granne sparkade liv i den lokala 4H-föreningen som legat i Törnrosasömn sedan många år, och plötsligt fanns det mycket nytt att göra och lära sig. Vi snickrade fågelholkar, spelade brännboll, stöpte ljus, sköt luftgevär, bakade småbröd och sålde på torget, lärde oss skogsfärdighet (inte för att skryta men jag har en fin rad Sporrong-pokaler från de tävlingarna), gick på hushållskurs, tovningskurs, traktorkurs och hästskötarkurs, åkte till Norge och blev träckiga, åkte till Sydschleswig och bondade med danskar, åkte till Polen och dansade med vitryssar (samt dansade bättre polonäs än polackerna, vilket var lite lustigt) med mera, med mera.

Varje sommar hade jag ett eget 4H-företag som gick ut på att jag odlade grönsaker som jag sedan sålde till mamma till torgpriser (med eko-tillägg, förstås). Alla kostnader, arbetsinsatser och intäkter skulle bokföras i ett häfte, och på hösten kunde jag sedan räkna ut att jag gjort en förtjänst om två euro i timmen. Lärdomen var alltså att man kan göra nånting och så får man pengar. Men om man vill ha stora pengar ska man satsa på något annat än morotsodling.

4H är alltså en viktig organisation dels för att den erbjuder verksamhet i byar där det inte finns så mycket annat, dels för att den lär ut precis vad man behöver för att överleva på landsbygden: företagsamhet och praktiska färdigheter. Hoppas verkligen det här kan leva kvar.

Ja, om någon undrar, de fyra H:na står för Huvud, Hjärta, Hand och Hälsa.

3 kommentarer:

  1. Trist. Jag minns att jag drejade på 4H-gården som låg precis där jag hoppade av skolbussen. (Jag bodde i en liten stad men gick i skola på landet.) Jag har fortfarande en del av de grejorna. Jag älskade att dreja:-) Väldigt trevlig kombination av skapande kreativitet och att gegga ner sig ;-) De hade en massa annat roligt också och man fick komma och gå som man ville, inte bara gå exakta kurser på bestämda tider, det gillade jag!

    SvaraRadera
  2. Låter fint! 4H:gårdar tror jag inte finns i Finland (utom på Åland), utan man har träffats på olika vanliga gårdar och föreningshus. Åtminstone gjorde vi så, för många av de lokala lantbrukarna var engagerade och tyckte det var en bra grej.

    SvaraRadera
  3. Haha sku precis ha rättat dig Lisa men sen såg jag nadra halvan :P
    Det e nog synd och skam jo.. Jag har själv riktigt varit engagerad i det men nog tycker jag ändå att det är en bra sak som kan vara bra för väldigt många.

    SvaraRadera