lördag 12 maj 2012

[ingen rubrik]

Har en lite tråkig lördag, men det är säkert helt sunt mitt i allt annat. Inget planerat program, pojkvännen tagen gisslan av sina studier och vädret sådär. Bakar scones. Läser bloggar (oftast är jag minst en vecka efter). Städar lite, stryker och viker, kollar vad som behöver lappas.  Läser dålig roman*. Lägger till reaktionsrutor i bloggen för dem som har en åsikt men inte vill skriva en kommentar, tar gärna emot synpunkter på detta. Experimenterar också med att bryta av de längre inläggen och i stället visa flera inlägg, hur funkar det? Nu vet jag ju inte hur många som läser bloggen på dess egen plats respektive med en läsare. Det är för er, kära läsare, som jag skriver, så säg vad ni tycker!

*)För att det är så svårt att hitta böcker med lite lägre läsmotstånd (det är ju inte alla dagar man orkar med Kafka) som inte är banala och/eller dåligt skrivna. Skrivs det ingen feelgood för intelligenta människor? Borde man hålla sig till ungdomshyllan? Nån annan med samma problem? Det här blir antagligen ett eget inlägg snart.

7 kommentarer:

  1. Hä? Reaktionsrutorna syns inte, av okänd anledning. Nåja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöka på nytt bara :)

      Radera
    2. När jag går in på layouten syns de där, men inte i inläggen. Dessutom har hela dagens inlägg försvunnit spårlöst, finns inte bland utkasten heller. Fattar ingenting. Hade lagt ner en hel del möda på just det inlägget, morr.

      Radera
  2. Vad räknar du till dåliga/bra romaner? Sku kunna ge dej tips, men jag vet ju inte om du anser dom som bra eller dåliga tips :)Jag listar alltså några böcker med lägre läsmotstånd
    Grottbjörnens folk, Imperiets dotter (fast jag har en misstanke om att du läst den när vi var yngre), Camilla Läckberg (ok, det var en författare...)

    SvaraRadera
  3. Bra romaner enligt mig är sådana som har 1:ett gott språk, som är levande och fritt från engelska uttryck och andra fel (jag vet, jag är en obotlig petimeter) och 2:ett gott innehåll som väcker tankar och känslor, trovärdighet i handling och karaktärer. Ungefär så. De två första har jag läst, jo, och tyckte om när jag var yngre (förutom att Imperiets dotter hade onödigt mycket politik, har aldrig varit såld på den sortens fantasy) men det är svårt att säga vad jag skulle tycka idag. Camilla Läckberg har jag inte testat, har lite fördomar mot bästsäljande deckarförfattare, men kan tänka mig att ge henne en chans. För jag gillar t.ex. Agatha Christie.

    SvaraRadera
  4. Jag är såndär som skannar inlägg, så brukar lätt missa klipp, men ska bli noggrannare :) Jag läser i allmänhet bloggen på sin plats, oftast ganska långa sjok åt gången, när jag väl har tid att läsa ifatt min bloggrulle...

    Jag står inte heller ut med dåligt språk! Ungdomsromaner är knappast en dålig idé, de brukar ofta kunna kombinera lättflytande med vettigt innehåll. Annars: genrer, tema? Om du gillar Christie, visst har du läst Sayers? Annars genast! Moderna(re) deckare jag gillar är t.ex. Donna Leon (polishistorier från Venedig), Sara Paretsky (hårdkokt feministdeckare i Chichago, kanske inte så avslappnat, men välskrivet) Laurie R. King (speciellt hennes Sherlock Holmes-fanfic), Ellis Peters (medeltidsmunken broder Cadfael), Bo Baldersson (svenska, roliga, politiska deckare från främst 1960-70-tal), Leena Lehtolainen (finsk tuff kvinnlig polis). (Väldigt olika författare, men de här har jag läst på sistone). Mera eskapism, på olika sätt: Dick Francis (böcker som på ett eller annat sätt har att göra med hästkapplöpning, lite otippat, men jag gillar dem fast jag annars är ointresserad av sport och hästar), Rosamunde Pilcher (te och blommor och lagom med drama). Jag är också svag för Stephen King, speciellt hans tidiga (de senaste har jag inte ens orkar försöka läsa), men det är inte allas kopp te.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj vad mycket tips :) Bo Baldersson är härlig (även om man får en känsla av att man är för dåligt insatt i svensk inrikespolitik på 80-talet) men Sayers har jag faktiskt inte läst. Ellis Peters har jag tänkt, tack för påminnelsen! Stephen King tycker är väl långdragen ibland, men det beror på, gillade t.ex. "Pestens tid" som inte är skräck utan mer postapokalyps. Annars läser jag mycket fantasy men det skulle ju vara bra att vidga sina litterära vyer lite. Nu har jag faktiskt hittat en riktigt bra ungdomsfantasy som "alla" pratar om, nämligen "Cirkeln" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Ska återkomma om den när jag läst den klart.

      Radera