tisdag 15 maj 2012

Utrensning

Som sagt: varför samla på sig en massa böcker när man kan låna dem gratis från biblioteket? När man bor ganska trångt ändå. Särskilt böcker som man ändå inte läser, och som får ens bokhylla att se ut så här:



Notera att böckerna ligger i högar på varandra och en del ligger på golvet bredvid bokhyllan. Idag bestämde jag att det var dags för en ordentlig utrensning, en stor kass till loppis och en till pappersinsamlingen och sedan ser det redan mycket trevligare ut. Sådär!


Skulle säkert klara mig med ännu mindre, men till och med jag tycker det är lite skrämmande att göra sig av med för mycket på en gång, fast det är skönt att rensa. Somliga tycker om att samla; jag njuter av att slänga bort. Känner mig liksom lättare och friare ju mindre jag äger.

Detta har också att göra med att jag kommit igång med Vårstädningen. Den sega vårtröttheten har äntligen bytts ut om energi och lust att röja, städa, putsa. Förr, när jag studerade, brukade jag stanna kvar ett par dagar efter terminens slut och städa ordentligt, men nu gör jag det hellre lite efter hand. Det blir kanske färdigt först till midsommar, men det blir färdigt.

2 kommentarer:

  1. Det där är precis så jag tycker att man "borde" känna inför det här med bibliotek - inte som jag som har insett att jag utan att jag helt kan begripa varför ser att låna sköntlitteratur från bibban som "absolut sista" alternativet - eller nästan i alla fall, inte kommer ju stjäla dem från bokhandeln före ändå ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har svårt för det där med att rensa ut och släppa. Särskilt skrämmande känns det att göra sig av med böcker - jag angstar i evigheter inför varje volym :-( Det är inte det att jag vill samla egentligen, det är det att det är så svårt att göra sig av med stuff. Men jag jobbar på det.

    SvaraRadera