måndag 28 januari 2013

Om bokbloggar

I och med mitt jobb har jag börjat läsa allt mer bokbloggar vid sidan av vanliga recensioner, för att ha lite koll på vad folk i allmänhet läser och vilka namn man borde lära sig stava rätt. Och i och med bokbloggsjerkan, där jag av lika delar artighet och intresse besökt olika bloggar som deltagit, har jag börjat fundera en del på hur hela grejen fungerar. Det intressanta är att se hur samma fråga kan tolkas på många olika sätt och generera vitt skilda svar*, beroende på hur bloggarna ser på sig själva, vad de gör och varför. Och på hur mycket de har funderat på saken.


Vet inte hur mycket jag själv funderat på saken, men åtminstone tillräckligt mycket för att bestämma att jag inte ska ge mig på att skriva recensioner (även om det är svårt att hålla sig ibland). Det är en sådan där studieskada, eftersom jag studerat litteraturvetenskap i ett antal år har jag väldigt höga krav på mig själv och mitt skrivande. Jag har fått lära mig att en riktig recension ska vara mer än bara tyckande, och betygsättning förstår jag mig inte alls på.

Därmed inte sagt att jag tycker att bokbloggeriet är något dåligt fenomen, tvärtom. Det är fint att folk läser om böcker och pratar om böcker och så vidare. Men jag har svårt att hitta bokbloggare med samma kräsna smak som jag, för jag är lite besvärlig när det kommer till böcker.

För det första tycker jag att realistiska nutidsskildringar i allmänhet är tråkiga, där håller jag med Bastian: vardagen har man nog av ändå utan att man ska behöva läsa om den dessutom. Forntid, framtid eller fantasi ska det vara. För det andra går allt romantiskt tjafs bort direkt, det är också såå ointressant.

Bokbloggstips tages emot med tacksamhet.

*)Den här veckan faktiskt allt från "naturligtvis" till "naturligtvis inte". Fascinerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar