torsdag 31 januari 2013

Ledig dag

Vitsen med ledig dag mitt i veckan är att man kan uträtta ärenden mitt på dagen när det inte är någon kö, och uträttat har jag gjort: besiktat bilen (underkänt, men ingenting som inte far kan fixa), beställt reservdelar, köpt nya farmarbyxor (och varit mycket krävande och besvärlig kund, tills expediten gick med på att låta mig prova herrmodell, jag måste ju kunna sitta på huk utan att visa trosorna och alla dammodeller är erbarmligt låga i midjan), varit på massage, gått på café och fått bilen tvättad. Om inte annat så har jag understött det lokala näringslivet.


Men nog är det underligt att det ska vara så svårt för mig att få saker gjorda, så där över lag. Det var absolut sista dagen att besikta bilen idag, hade egentligen tänkt göra det på tisdag men misslyckades. Byxor har jag tänkt köpa i en evighet, ena av de två par jag kan ha till jobbet håller på att gå sönder både här och var. (Hade det varit ett perfekt par jag hittat hade jag köpt flera för att slippa eländet med att köpa byxor ett tag framöver, men de var bara tillräckligt bra.) Flera flyttlådor är fortfarande ouppackade, två dörrhandtag ofastsatta, jag städar aldrig om jag inte väntar besök, frissan har jag inte varit till på snart ett år och tandläkaren ska vi inte tala om.

Och jag förstår helt enkelt inte, hur det kan vara så svårt att sköta om så grundläggande saker som att se till att bilen är i skick, man har tillräckligt med hela och rena kläder, ett helt och rent hem och mat i kylskåpet. Är det inte sådant man ska klara av när man är vuxen? Det värsta är att det faktiskt är viktigt för mig att ha någorlunda snyggt hemma, vilket jag alltså inte har, för att jag ska trivas och må bra. Så det blir lite av en ond cirkel av det hela. Och det enda man kan göra är att vänta på vårsolen och sommarsemestern.

1 kommentar:

  1. Det kanske inte är nån stor tröst men jag är ganska likadan. Frånsett från det där med kläder, de räcker nog till. Och så har jag ingen bil att bry mig om, men om jag hade det skulle det nog fungera på samma sätt. Och så har jag ju en sambo som fixar en hel del.

    Men nä, vi ska nog inte tala om tandläkare. Alls.

    SvaraRadera