fredag 18 januari 2013

Om trovärdighet i fantastisk litteratur

Jag läste häromdagen skräcknovellen Sju års olycka av Caroline L. Jensen, ingår i  antologin De odöda. Jag ska inte ge något allmänt omdöme om den eftersom monsterskräck inte är riktigt min genre, men jag fastnade för ett litet trovärdighetsproblem som jag tycker illustrerar hur trovärdighet fungerar i berättelser om det otroliga. Spoilervarning!

Nämligen: Jag har inga problem med att monstermaskar från helvetet invaderar jorden genom speglar, det hör till. Och jag kan, med viss tvekan, även gå med på att man i sin klädkammare kan råka förvara en gjutjärnskamin (att barrikadera dörren med) och ett samurajsvärd (att döda monstret med). Men vem sjutton har en garderobsdörr som öppnas inåt? På riktigt?

Jag varvar alltså barnböckerna med skräck den här veckan, det blir i medeltal lagom spännande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar