måndag 2 maj 2011

Shop-stopp

I dag inleds Sluta slösa-veckan, den årliga temaveckan för hållbar utveckling. Det tänker jag fira genom att från och med i dag och ett år framåt inte handla några kläder eller skor, varken nya eller begagnade. Man kan ju också hålla en shoppingfri månad, men eftersom jag inte annars heller köper så mycket (tycker jag själv åtminstone) så känns det inte som en tillräckligt stor utmaning. Alltså får det bli ett helt år.

Det här är nu ärligt talat inte bara en protest mot konsumtionshysteri och resursslöseri (även om jag anser dessa ansvarslösa fenomen förtjäna alla protester de kan få), utan jag har också rent personliga anledningar.

Hållbar konsumtion

För det första är det ett tillfälle att skola om sig själv till vettigare konsumtionsvanor. Jag är inte den som tycker om att gå i butiker och att prova kläder är bara besvärligt, men jag har en osund tendens att nu och då impulshandla stora mängder strumpbyxor. Av någon anledning. Dessutom är jag lite svag för reor och postorderkataloger, för att inte tala om reakataloger. Allt det där är dåliga ovanor som man skulle klara sig bra utan och då hellre satsa på kvalitetskläder som man faktiskt behöver och trivs med. 

För det andra har jag länge tänkt förkovra mig i klädsömnadskonsten, men det blir aldrig av. Nu har jag en utmärkt anledning att ta itu med projektet, för det kommer att vara enda sättet att få något nytt i garderoben. Visserligen försvinner en del av antikonsumtionspoängen om man köper tyg i stället för kläder, men det blir knappast fråga om samma mängder, så jag tycker inte det gör så mycket.

Utmaning

Nu vill jag också utmana er alla att ta ett shoppingfritt år, eller åtminstone en månad. Reglerna är följande:
  • Det är förbjudet att köpa kläder, skor, accessoarer och smycken.
  • Det är tillåtet att lappa, sy om och ändra på de kläder man har från förut.
  • Det är tillåtet att tillverka egna kläder och smycken.
  • Gåvor får man ta emot, och man får också byta kläder med varandra. Det är dessutom en bra ursäkt att träffas, och om man riktigt vill kan man ha både klädbytarkväll och syjunta.

Få se hur det går, jag ska rapportera i bloggen.

Uppdatering om en rolig detalj: när jag surfade vidare via "nästa blogg" hamnade jag genast på "Confessions of a Shopaholic".

5 kommentarer:

  1. Bra initiativ! Jag skall också, någon gång. Men just nu orkar jag inte göra det där aktiva beslutet. Passivt lever jag ganska sparsamt ändå och får lite obehag alltid om jag köper nytt. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag har det inplanerat för juni och juli :)

    (Under de månaderna tillåter jag mig inte ens att köpa tyg, men det beror på att jag några hyllor där hemma fulla med tyg som väntar på att bli något annat än bara tyg...)

    SvaraRadera
  3. Bra! Jag har nog också en hel del tyg som jag borde använda i första hand, bara kreativiteten räcker till. Sånt där jag köpt med tanken att "det här skulle ju kunna bli något kiva". Tyvärr blir det inte det av sig själv...

    SvaraRadera
  4. Så ironiskt att jag just idag, för första gången på evigheter, har ägnat eftermiddagen åt att gå i butiker... Jag har t.o.m. köpt några saker - begagnade, visserligen, men ändå. Jeansen och kjolen kan jag ännu motivera att jag behövde, likaså skärpet, men jag behöver verkligen inte flera scarfar... men när de var så fina :-o

    Jag skulle gärna joina köpstoppet sådär i princip, men jag måste verkligen ha nya skor, för de gamla är trasiga.

    Jag är tyvärr fullkomligt värdelös på att sy:-(
    Hur är det med garner? :-) Får man köpa garn och sticka nåt roligt?;-)

    SvaraRadera
  5. Garner borde väl räknas till samma kategori som tyg, liksom knappar, spännen, band, tråd, dragkedjor och vad man nu kan behöva.

    SvaraRadera