tisdag 10 maj 2011

Mera huskurer

Först och främst vill jag tacka för alla tips jag fått på knep mot atopiska eksem, goda råd om dieter, dekokter, kosttillskott, handskar m.m. Alla har jag inte hunnit testa ännu, men en av mina egna favoriter som visat sig överraskande effektiv är den här:

Fyll en stor skål med kamomillte (nässlor lär också funka) och en rejäl klick honung. Låt svalna tills man kan ha händerna i det utan att bränna sig, men det ska vara hett. Badda händerna däri en kvart eller så, torka med papper (inte för noga) och smörj genast med oliv- eller annan matolja. Den ska sedan dra in, om man tycker det blir för kladdigt kan man sätta på tunna bomullsvantar. Har man tillgång till badkar kan man förstås laga ett helt kamomillbad.


Kuren botar inte, men den lindrar inflammerad hud så att den inte kliar och svider, oljan gör sedan huden mindre torr. Tillsammans hindrar det här åtminstone besvären från att bli värre.

Mjölkfri diet har inte haft någon effekt hittills (annat än att jag gått ner något kilo sådär i misstag), men jag ska hålla den en vecka till ännu. Hittills har jag kommit fram till att sojadryck med chokladsmak går ner (även om den är i sötaste laget) medan allt annat smakar som något man ger åt korna. Om man blandar margarin med olivolja, så att det faktiskt smakar någonting, så blir det också ätbart även om det inte går att jämföra med smör. Det jag saknar mest är ändå ost. Alla sorters ost. Och fil.

Problemet med sådana här experiment är att det finns så många faktorer som påverkar huden, varav vissa inte går att kontrollera: väder, luftkvalitet, vätskebalans, allmänt hälsotillstånd, motion (negativt), stress, vatten och annat man kommer i kontakt med osv. Stress är kanske värst, men väldigt svårt att eliminera. Nåja, man gör vad man kan och hoppas på det bästa.

4 kommentarer:

  1. I många margarin finns det av nån anledning mjölk-vad-det-nu-var hade jag en diskussion med en vegan en gång, och hon borde ju trots allt veta eftersom hon inte vill äta det.

    Varför skulle en mjölkfri diet hjälpa? Fanns det något "varför" förklarat? Lycka till med dina experiment i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Jo, de flesta margariner innehåller någon form av mjölk eller surmjölk, men det finns några som är mjölkfria. Tyvärr smakar de också sämre.

    Mjölk är ett av de vanligaste livsmedlen som påverkar huden negativt, andra är vetemjöl och ägg.

    SvaraRadera
  3. Haha! så du lyssna på mig i alla fall angående kamomillte och honung ^^
    Själv brukade jag i och för sig ta först kamomillbad, sen honung skilt och till sist tvätta av o lägga på olja. ger honungen bättre möjlighet att "suga ut" infektionen när den är konsentrerad.

    Testa ännu den där A-vitamin salvan mamma köpte från hälsoapoteket åt mig en gång, rekomenderar.
    Annars borde jag ha lite ringrosor i min rabatt om de lyckats fröa av sig från ifjol ordentligt

    SvaraRadera
  4. Då för några år sedan när mina händer var som värst (mera sår än hel hud) testade jag att sätta honung direkt på, men värre klåda har jag då aldrig vetat av. Tror det är den uttorkande effekten som blir för stark.

    Ringblomssalva har jag nog så det räcker för ett år till, bara den håller.

    SvaraRadera