onsdag 20 april 2011

Mjölk och annan mat

Jag har tidigare skrivit om min problematiska hud (atopiska eksem), nu har det här problemet eskalerat och antagit sådana proportioner att jag är beredd ta till desperata åtgärder: mat. Det kanske inte låter så drastiskt, men jag är väldigt förtjust i god mat och har in i det längsta dragit mig för att testa dietkortet av rädsla för att det skulle fungera. Dock är sönderspruckna och konstant svidande händer inte bara äckligt och motbjudande utan dessutom ett handikapp, för vad kan man åstadkomma här i världen om man inte kan röra i någonting? Det finns en gräns för hur användbara handskar är och nu har även de starkaste medicinerna av någon anledning slutat fungera.


Den första dieten gick ut på att undvika röda saker, som rött räknas här även orange. Det enda detta ledde till var att jag insåg hur mycket jag tycker om morötter, samt i största allmänhet hur mycket mat som är röd och hur färglöst det blir om man tar bort den.

Nu är det mjölkfritt som gäller en månad framåt och om inte det heller fungerar så blir det vetet som får stryka på foten. Mjölk är nu egentligen inte så svårt att plocka bort, om man struntar i de riktigt små mängderna man kan få i sig via mat man inte lagar själv. Problemet är snarare att jag tycker så mycket om mjölk och hittills haft en rätt så mjölkbaserad kost, av den fetare sorten. Frukosten har bestått av gröt kokad på mjölk, alternativt turkisk yoghurt med frukt eller nötter. Till maten har jag druckit surmjölk och till mellanmål ätit fil. I maten har jag satt både grädde och ost, ju mer desto bättre. Det har funnits stunder då lycka varit ett stort glas perfekt tempererad helmjölk. Jag blir helt lyrisk bara jag tänker på det.

Visst finns det gott om ersättande produkter och jag kan lyckligtvis äta vilken som helst av dem, men det är inte samma sak. De är tunna och magra och konstgjorda och smakar så... vegetabiliskt. Enda undantaget är sojaglassen, den äter jag gärna för den är hur som helst snällare mot min mage än gräddglass. Sojayoghurt går väl an om man blandar den med tillräckligt mycket annat, och vegetabilisk matgrädde kan jag också leva med, men måltidsdrycken får lov att vara vatten. Och så ska jag leta fram något bröd som är gott utan pålägg (eller möjligen med olja), för efter att ha ätit smör i ett antal år tycker jag nästan att margarin är lite äckligt.

Det finns dock även en positiv sida av dessa experiment: de sätter min kreativitet på prov. I stället för att köpa det gamla vanliga är jag tvungen att fundera ut vad man skulle kunna äta i stället, leta fram nya recept och testa det ena och det andra. Denna praktiska problemlösning är rätt rolig och med lite tur snubblar jag över någon ny favorit på vägen. Om inte annat blir jag bättre på allergimat.

Uppdatering: Dålig tajming att införa det här lagom till påsk: ingen pascha, inga påskägg, ingen memma med grädde. Hälsosamt så där i misstag.

5 kommentarer:

  1. Min sambo är mjölkallergisk, så jag vet vad du menar. Vi har en ersättning för smör som är riktigt god:

    Ta Sunnuntais laktosfria margarin (absolut inte Euroshoppers!), mjuka upp det lite (inte smälta, bara så att man kan röra det), antingen på låg effekt i mikron eller bara genom att vänta. Blanda det med en tredjedel till hälften av någon god olivolja - vi använder en ekologisk som man tidigare kunde köpa på Vikingbåtarna, numera brukar jag importera den från Sverige. Det lönar sig inte att snåla på kvaliteten här, köp en bra. (T:ex. duger Rainbows ekologiska extra virgin inte till något annat än hudvård, enligt mig.) Salta enligt smak, sätt i kylskåpet. Blir bredbart och betydligt godare än laktosfritt margarin ("vaselin"), håller länge också.

    Gröt går bra på soja- el havremjölk, men yoghurten är ett problem. Prova Yosa, den är sötad förstås, men rätt god, speciellt den med plommon. Sojayoghurt naturell kan man göra dipp på, men den är inget god till frukost.

    I många rätter kan man helt enkelt ta buljong i stället för mjölk. Vill man ha en tjockare konsistens kan man pröva att reda med havreflingor:-) Jag har t.ex. lagat en fantastiskt god ugnsströmmingslåda med selleri och havre som smakade väldigt gräddigt och gott:-)

    SvaraRadera
  2. Havre i stället för grädde? Det hade jag aldrig kommit på själv :) Tack, måste testa.

    SvaraRadera
  3. Avocado på bröd är också riktigt gott, mycket fett och om den är tillräckligt mogen går det ju nästan att bre på som smör. (Sen är ju avocado lite åt det dyrare hållet, förstås, jämfört med margarin... Men jag håller med, billiga margariner är ganska så motbjudande.)

    SvaraRadera
  4. Hur som helst så finns det inte många varesig billiga eller andra bordsmargariner som inte innehåller mjölk alls, det finns väl två-tre sorter o kanske nåt med soja därtill. Men jämfört med vad dom tillsätter i en del av dessa mjölkersättningsgrejer som säljs så tror jag margarinen är riktigt oskyldiga (därmed inte sagt att jag tror att ni inte förstår läsa på paketen själva, men jag menar bara att det finns olika grader av allt...)

    SvaraRadera
  5. Hittills har jag kommit fram till att vare sig soja- eller havremjölk är särskilt goda att dricka bara så där, men de funkar helt ok i mat även om det inte blir lika fylligt som med mjölk. Ska testa blanda olivolja i margarinet (då smakar det väl åtminstone någonting), ett tag gjorde jag liknande med smör för att få det bredbart och det blev också ganska gott, fast man måste ha mikro och det har jag inte längre. Avocado tycker jag tyvärr inte om.

    Mest saknar jag ändå OST. Suck. Tre veckor kvar.

    SvaraRadera