torsdag 7 april 2011

I valet och kvalet

Det här är ingen politisk blogg, men nu känner jag mig tvungen att göra ett undantag. Vanligtvis funderar jag inte så mycket på politik, men så här i valtider har jag börjat fundera på hur andra funderar kring politik, och det har aldrig tidigare diskuterats så mycket politik i min omgivning som nu, av förekommen anledning. Det har det aldrig tidigare känts så viktigt att rösta, och att rösta rätt. Själv vågar jag inte öppna käften i dessa diskussioner, men jag vill inte hålla tyst heller.

Det som stör mig är följande: De flesta verkar resonera som så, att man ska rösta på det parti vars politik skulle ge mest fördelar åt en själv och bäst skulle försvara ens egna intressen (läs: språk/pengar). Som kandidat väljer man sedan den som bäst representerar en själv med avseende på hemort, kön, språk, osv. Så vad är felet med det?

Var och en får förstås resonera som den vill, men personligen vill jag inte vara så självisk. Det går helt enkelt inte ihop med min livsåskådning (i brist på bättre ord). Jag vill rösta på (och arbeta för) det som är bäst för hela landet, och allra helst förstås hela världen. För som jag ser det har var och en ansvar för alla andra, och jag vägrar tro på det där struntsnacket om att helheten vinner på att alla drar hemåt. Faktiskt.

Så tänker jag. Det blir spännande att se hur det går, för en gångs skull kommer jag att sitta uppe och titta på valvakan.

3 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen hålla med om att det känns mycket mer komplicerat än vad det har gjort tidigare, och också mer relevant att liksom tänka taktiskt. Sen är kanske frågan hur bra man som så där "vardagsinsatt" i politiken faktiskt kan taktikera, jag är väldigt rädd för att jag helt enkelt inte är tillräckligt kunnig för att tänka taktiskt. Om du förstår hur jag menar.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig tänkt på att man skulle rösta "själviskt", utan jag har alltid sett det som en självklarhet att man röstar på den kandidat/det parti som tycker mest som en själv i det stora hela, eftersom man själv naturligtvis vet vad som är bäst för hela landet/världen. Kandidatens hemort, språk och kön har sen lika stor betydelse som hårlängd, skostorlek och bilmärke, dvs. ingen alls.

    Det som jag ogillar mest är partier som starkt driver en enda fråga och sen antingen låtsas att det inte finns annat som är viktigt, eller låtsas att de inte har någon åsikt om andra frågor. Jag vill att min röst går till ett parti där de invalda åtminstone har ungefär samma åsikter som min favoritkandidat om det mesta, istället för ett parti där kandidaterna tycker lite hur som helst i många frågor men är exakt överens gällande några få.

    SvaraRadera
  3. Nina: Jag förstår precis vad du menar. Det är viktigt men svårt. Betungande det här med att vara ansvarsfull medborgare.

    Petter: Visst, men om man röstar på någon som tycker som man själv och man själv är självisk, då röstar man ju själviskt. Det jag lite är ute efter är att man ofta kan tänka själviskt utan att inse det, eller utan att reflektera över att det är något fel med det. Det är skillnad på att rösta på någon som vill höja studiestöden för att man själv är fattig studerande eller att göra det för att man tror att det skulle vara bra för samhället i stort. Till exempel.

    SvaraRadera