lördag 9 april 2011

Diverse

Det är en härlig vårlördag, en sådan när fåglarna kvittrar och vintern rinner bort som snö i solsken. Om jag hade varit i min gamla lägenhet med trädgård (nåja, gräsplätt) hade jag tagit ut fällstolen i dag och suttit där och lapat sol. Nu har jag i stället gjort allt möjligt annat:
  • bakat bröd, denna gång lagom mycket för ensamma (om än hungriga) Temumriken. Smaken blev också bättre än förra gången, mer bröd än bulla, men jag måste finslipa det lite till innan jag vågar dela med mig av det. För övrigt, i kategorin "märkliga saker som händer när man lagar mat åt en": grönsaksgratäng på en halv broccoli och fyra portioner gratängsås blev väldigt mäktigt. Hade ju förstås kunnat spara hälften av grädden till en omelett eller så, men man tänker inte alltid så långt som man borde.
  • fört en kasse allt möjligt diverse till Emmaus. Det har legat i källaren sedan december och väntat på att avyttras, en av de där sakerna som aldrig blev av. Förrän nu, alltså. Inte kan man ju slänga fullt funktionsdugliga föremål heller, tycker jag, och absolut inte böcker. Ändå vill jag göra mig av med dem eftersom jag är ganska säker på att jag inte kommer att läsa om just de här. Och inte är jag heller  mer nostalgisk än att jag kan ge bort den billiga termosmuggen som jag vann för några år sedan, när jag nu varken har användning eller utrymme för den. Kanske någon annan har.
  • tagit en rekognoseringspromenad till Ramsholmen för att se om det börjar vara möjligt att länka där utan att få slask och träck upp till knäna. Det är det inte. Får alltså bli en annan rutt i morgon bitti.
Och då är halva dagen ännu kvar! Vad ska man göra med all denna lediga tid? Just det, dammsuga och fålla gardiner...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar