söndag 8 maj 2011

Långsamt

Jag tycker om att ta mig långsamt fram genom världen, vare sig det gäller att ta tåg i stället för flyg eller, som idag, ta cykel i stället för bil de 20 kilometrarna från Lilla Staden till mina föräldrars gård.


Cykel är nog min favorit när det kommer till transportmedel, att få susa fram längs vägarna, snabbare (och lättare!) än att springa och tystare än att köra. Och så lägger man märke till så mycket mer. Fåglarna och fjärilarna, nyharvade åkrar och brummande traktorer, den friska lukten av fuktig vårjord och koskit, det särskilda ljuset i en barrskog, och mängder av blåsippor. Släta landsvägar, backiga småvägar, grusvägar med "tvättbräda", traktorvägar med kullerstenar och lös sand. Och jag lade inte en fot i marken en enda gång.

Det är en poäng med att färdas i snigelfart, så man faktiskt hinner uppleva att man förflyttar sig från en plats till en annan, hinner ställa om sig. Efter några traktorer, några kilometer skog och en vitsvanshjort är jag inte längre en Temumrik från Lilla Staden utan en Temumrik som vuxit upp på landet och fortfarande har gräs mellan tårna. Sedan passar man så mycket bättre in när man gratulerar lilla mor och födelsedagsbarnen, klappar om kattorna och spelar kort i gräset.

4 kommentarer:

  1. Det låter fint :-) Jag har inte lyckats fixa till cykeln ännu, men det står på agendan... Jag har blivit lat med att cykla sen jag flyttade så långt från centrum att det inte är realistiskt att cykla till jobbet längre:-( Annars håller jag med om att det är ett fantastiskt transportmedel!

    Däremot har jag, bl.a. inspirerad av dig och lite sportkläder inhandlade på UFFens billighetsdagar (ironiskt nog har jag köpt mera kläder förra veckan än på ett år före det!) varit på en joggingtur idag på kvällen! :-O Förutom lite uppvärmning på löpbandet under vintern så har jag väl inte joggat frivilligt i hela mitt liv - jag vet inte vad som tog åt mig:-) Blev rastlös och tyckte att det inte räckte med en vanlig promenad, ens med stavar. Weird känsla.

    SvaraRadera
  2. Wow. Hoppas det inte kändes så förfärligt att du aldrig gör om det ;)

    SvaraRadera
  3. Well, med tanke på att jag fortfarande har träningsvärk i låren så lär det nog dröja... Typiskt mig att ta i helt för mycket såhär första gången :-)

    SvaraRadera
  4. Oj då. Kom du ihåg att tänja ordentligt efteråt?

    SvaraRadera