söndag 22 maj 2011

Plättar

Har just satt p för en intensiv arbetsperiod, vilket jag tänker fira med plättar och nyaste avsnittet av Doctor Who. Jag testade plättar med hälften havre den här gången, det blev riktigt gott, särskilt som jag bytte ut sockret mot en rejäl klick (närproducerad kvalitets)honung. Rågmjöl funkar också för nyttigare plättar, men det behöver längre tid på sig att svälla.


Det där havremjölet har för övrigt sin egen historia. Egentligen skulle jag köpa grötflingor men fick havregryn i stället, man talar ju om "havregrynsgröt" så jag trodde det var samma sak. Men det var det alltså inte, utan hela korn. Eftersom båda produkterna kommer direkt från gården såldes de dessutom i likadana bruna papperspåsar. Hur som helst, jag nämnde saken för en bekant slow food-entusiast som lyckligtvis hade tillgång till en kvarn, så nu har jag en påse alldeles färskt havremjöl. Förutom till plättar har jag använt det till gröt, om man kokar på bara mjöl blir det lite väl slemmigt men med en del mjöl och två delar flingor blir det en mjuk och trevlig gröt.

Man tänker inte på det, men det mjöl som säljs i butikerna är ofta ganska gammalt, ibland flera år, vilket påverkar näringsinnehållet, antagligen också smaken. Den som vill äta riktigt gott mal alltså sitt mjöl själv. Lite väl avancerat för mig kanske (förutom att jag verkligen inte har plats för någon kvarn när jag inte ens vet vart jag skulle sätta en elvisp), men roligt att testa på när man nu får chansen.

Receptet:

2 ägg
5 dl helmjölk
1,5 dl medelgrovt havremjöl
1 dl vetemjöl
1 krm salt
en rejäl klick honung
ca 2msk rapsolja (som jag hällde direkt i smeten, det är enklast så)

6 kommentarer:

  1. Jag har märkt att det finns väldigt många olika recept på plättar, och det kan bli väldigt gott trots helt olika ingredienser. I mitt tycke ska det ändå innehålla ägg, mjöl och mjölk för att vara "riktiga" plättar. Här är det recept som jag använder, justerat till dubbel sats så att det enklare kan jämföras med ditt:

    2 ägg
    2 dl lättmjölk
    2 dl vatten
    2 dl vetemjöl
    1/2 tsk salt
    50g smält smör

    Socker brukar jag inte ha i smeten utan strö på efteråt vid behov.

    SvaraRadera
  2. Vad jag har förstått så är poängen med att sätta socker i smeten (om än bara någon tesked) att det är det som gör den knapriga ytan.

    Lustigt för resten att det där är en dubbel sats för dig, mitt recept är 1/3 av mammas original. Har väl en ovanligt hungrig familj.

    SvaraRadera
  3. Jag trodde du inte skulle äta mjölkprodukter?

    Det där med mjöl, jo. Mina föräldrar talade många år om att köpa en liten kökskvarn, men har ändå nöjt sig med att köpa ekomjöl direkt från gårdar, när det går, nåt som jag har strävat efter också. Det finns en ekogård i Sibbo som jag brukar ta mig till, de mal själva (eller i närheten) lite i taget efter behov:-) Det är en helt annan smak på det mjölet och det beter sig helt annorlunda när man bakar också - det är betydligt drygare t.ex.

    SvaraRadera
  4. Det där med mjölk funkade inte heller, så för tillfället är jag dietfri. Sen när jag igen lagar min egen mat någon längre tid ska jag testa något annat, antagligen vete.

    Jag köper mitt mjöl från Mörby gård i Pojo nu för tiden, vet inte hur de mal det men jag antar att det är färskare än butiksmjöl. Är inte så van bagare att jag kan säga exakt vad skillnaden blir, men det är åtminstone ekologiskt.

    SvaraRadera
  5. Tja, jag brukar laga dubbel eller trippel åt mig själv. Det som jag kallar enkel sats är den minsta mängd som går att laga (om man inte lyckas knäcka ett halvt ägg, för då kan man laga ännu mindre) och det är det receptet som jag har nedskrivet.

    SvaraRadera
  6. Hm... jag har fått lära mej att socker i själva smeten bara gör plättarna segare o att det är att lägga lite fett i smeten som gör dom knapriga... Veta sen ;) (Antingen ägg eller mjölk tycker jag nog man kan byta ut o få helt skapliga plättar men både och är nog rätt hopplöst, iaf på alla sätt jag försökt)

    SvaraRadera