lördag 19 januari 2013

Bokbloggsjerka

Jag vet att det här inte är en renodlad bokblogg, och det ska den inte heller vara, men för att vara med i bokbloggsjerkan räcker det med att ha en blogg som delvis är bokrelaterad, och det är den ju.

Frågan för dagen är: Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

Mitt spontana svar är att det gör jag inte. Jag är en kräsen läsare och vill veta vad jag har att vänta, jag vill ha recensioner, diskussioner, rekommendationer innan jag ger av min dyrbara tid till en okänd författares alster. 

Undantaget skulle väl vara om boken hade ett väldigt iögonenfallande omslag/uppseendeväckande titel, då kanske jag skulle plocka upp den, läsa baksidestexten och bli intresserad. Men det är sällan jag browsar hyllor och bokbord utan att veta vad jag är ute efter, så det är osannolikt.  

3 kommentarer:

  1. Jag gillar att leva farligt och provar gärna nya författare utan rekommendationer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är du modigare än jag :) Det beror nog på att jag blivit besviken ett par gånger för mycket, som sagt är jag rätt så kräsen så chansen att jag i misstag hittar något som jag tycker om är ganska liten.

      Radera