tisdag 22 januari 2013

En sund själ i en sund kropp

De flesta vet hur man borde ta hand om sin kropp, det talas ganska mycket om det hela tiden och överallt. Alla vet att man mår bättre och håller sig friskare om man äter balanserat och motionerar regelbundet. Däremot talas det mindre om hur man ska ta hand om sitt psyke, och vad det behöver för att må bra. Det behöver också rätt näring, balans mellan intryck och uttryck samt stimulans och vila. Och precis som vissa kroppar kräver lite extra omsorg i form av särskilda dieter eller övningar, så kan man anta att vissa människors psyke kräver lite extra.

Det var det här som gårdagens insikt egentligen handlade om, att jag har ett psyke som jag måste jobba med för att det ska fungera bra. Att jag borde tänka mera på att ge det vad det behöver, göra saker som jag vet att jag mår bra av. Varje dag.

Titta på vackra saker. Lyssna på bra musik. Vara i solen. Sjunga. Dansa. Läsa poesi. Måla. Skriva. Och förstås träffa människor nu och då, men jag tror faktiskt inte att det är det som är det största problemet.

Mitt länge försummade målarskrin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar