söndag 27 januari 2013

Bokbloggsjerka 112, om ärlighet i omdömen

På något vis lyckades jag sova bort större delen av det här veckoslutet, vilket inte alls var meningen men ibland går det så. Följaktligen ligger jag efter i både mitt bloggande och mitt bloggläsande (missförstå mig rätt, det är inget jag tar stress för, bara ett konstaterande), men jag bestämde mig redan på fredagen att jag ska delta även i den här veckans bokbloggsjerka för att den har en intressant fråga:

Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen?


Nu ser jag det inte som att jag skriver recensioner, snarare mina reflexioner kring sådant jag läst. Sedan lägger jag till ett kort referat för att också någon som inte läst samma sak ska ha en chans att förstå vad jag pratar om. Ibland rekommenderar jag böcker, och då är det förstås för att jag uppriktigt tycker att de är läsvärda, förutsatt att man har liknande smak som jag. 

Ibland kan det hända att jag vill lyfta fram något särskilt, och då kan det hända att jag överdriver någon aspekt för att göra en poäng. Så mycket kan jag erkänna. Men det är klart att jag försöker vara ärlig, ingen vinner på att jag ljuger, allra minst jag själv. Sedan hoppas jag att ingen läser mina texter som något slags objektiva och heltäckande omdömen om böcker, för det är de inte menade som, men det litar jag på att den intelligenta läsaren förstår. 

Om jag faktiskt gick in för att skriva en riktig bokblogg med riktiga recensioner skulle mina texter antagligen se helt annorlunda ut och kanske ge mera för den som är ute efter boktips, men det skulle också kräva mera jobb eftersom en recension ska vara mer än bara tyckande. Jag har aldrig haft intresse av att ta på mig det jobbet och det ansvaret, som det ju är, att idka litteraturkritik. Istället skriver jag alltså lösa tankar som ska tas som inlägg i ett litteratursamtal vänner emellan. Och alla som läser är förstås inbjudna att delta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar