tisdag 6 mars 2012

Läsaläsaläsa

När jag var yngre var jag en läslus och bokslukare av stora mått, men på senare år har jag av en eller annan orsak (övermättnad, koncentrationssvårigheter, allmän trötthet...) kommit av mig. Men nu har jag ju då skaffat ett jobb där det ingår i själva arbetsbeskrivningen att vara beläst på skönlitteratur, och helst sådan som också andra läser, så det är bara att lägga manken till och plocka upp läsglasögonen. Nu har jag dessutom lovat hålla en serie bokprat i början av april, så det finns inga undanflykter mera. Och förutom att jag ska plöja igenom ett berg av ungdomsromaner borde man ju också läsa in sig på lite teori om det man jobbar med, kan jag tänka mig. Så åtminstone kommer jag inte att få brist på lektyr den här våren. Men jag har bestämt att var tionde bok jag läser ska jag läsa bara för min egen skull, det känns sunt.

Och ja, om här dyker upp en massa texter relaterade till ungdomsböcker så vet ni alltså vad det beror på. Om jag ändå ska läsa och skriva om alla dessa böcker kan jag ju lika gärna dela med mig av dem här också, tänker jag. Utan att för den skull börja göra bokblogg, för det skulle jag inte orka med i längden.

4 kommentarer:

  1. Kul! Vill du ha boktips, eller har ni bestämt vad som ska läsas? Jag har rätt mycket barn- och ungdomslitteratur själv och på den kurs i databaskonstruktion som jag går just nu så har en grupp gjort en databas för bokpratsböcker :-)
    Teori kan jag också överösa dig med om du vill ;-)

    Du får väl läsa en del iaf på arbetstid?

    Bokbloggande, kul! Jag är inte heller så mycket för att ha en specifik bokblogg, men inlägg om böcker är trevliga att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får och får, man ska hitta tiden också. Låter intressant med en databas för bokpratsböcker, hur fungerar det? Har ni utgått från olika teman? En del av böckerna har jag valt, men tar gärna emot tips på bra och lagom nya ungdomsböcker (de alldeles nya är det för svårt att skrapa ihop flera ex av).

      Radera
  2. Det är alltså inte mitt par och jag som har gjort den databasen, utan ett annat par på samma kurs. Vi gjorde en om kokböcker :-)

    Här har du en länk till Bokpratsböcker. Man kan inte söka så mycket i den, tyvärr, men kanske den kan vara inspirerande ändå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt om kokböcker! Bokpratsdatabasen verkar i princip vara användbar om man ska ha ett visst tema, vi har sällan ämnesord på skönlitteratur i vår egen databas. Brukar vända mig till Boksampo med sånt, men jag vet inte hur mycket barnlitteratur där finns. Den här gången skulle det vara blandad kompott, så jag gick helt enkelt till hyllan och plockade såna jag själv tyckt om och såna nya som verkade intressanta. Samt böcker som fanns i flera exemplar, men de är inte många på ett litet bibliotek.

      Radera