onsdag 28 mars 2012

Lite vårgrönt


För någon månad sedan fick jag ett ryck att det var dags att beskära mina åsneöron. Dock hittade jag ingenstans några instruktioner för hur man skulle gå till väga för att få fason på det här vildvuxna schabraket. Så jag tog rubb och stubb.


Det ser kanske drastiskt ut, men de flesta klängväxter jag haft att göra med tidigare har bara mått bra av att klippas ner helt och hållet nu och då. Och efter ett par veckor såg det ut så här:

Ser ni de små skotten? Finns det liv finns det hopp. Och den lille rackaren nedan (som i min bekantskapskrets går under namnet skvätt-iväg, även om den antagligen har något mer sofistikerat också) har klarat sig hela vintern på två blad men växer nu så det knakar. Nu väntar jag bara på lite grönt ute också.


4 kommentarer:

  1. Den heter faktiskt Skvättiväg, åtminstone enligt Botaniska trädgården, där jag fotograferade ett stiligt exemplar (och dess namnskylt) nåt tag. Vi har den på jobbet, min kollega kallade den "poikamieskukka", för att den sprider sina frön ganska obehindrat... Nukkatyräkki heter den på finska, Euphorbia leuconeura på latin och är hemma från Madagaskar. ;-) Jag tyckte det var hemskt roligt att se den. Den kan bli rätt stor med tiden.

    Du är bra på det där med "cruel to be kind", jag är usel på att beskära växter, fast de skulle må bra av det. När vi hade blommorna utlokaliserade till andra kattslavens mamma under rörremppan så beskar hon dem rejält, jag hickade lite när jag såg det, men faktum är att de aldrig sett så bra ut som efter det. Jag måste nog bjuda över henne på en kopp te snarast:-)

    SvaraRadera
  2. Jag kom hit via Google reader bara för att skriva "den heter Kam-euforbia" och så skulle jag länka till Wikipedia-artikeln om den.

    Men nån annan var snabbare :)

    Nåväl, jag kan i alla fall dela med mig att den också kallas "Tuhma poika" (precis i bemärkelsen att den är en "bad boy") och att den har tendensen att då det blir tillräckligt varmt om den sprätta iväg sina frön lite hur som helst.

    SvaraRadera
  3. Folkdansartävling (Jo, ni lär se varann i Norge båda två sen)?! Jag har inte ens fått nåt grönt på mitt raigräs...andra växter ska man inte tala om ;)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att den faktiskt heter skvättiväg, när det nu passar så bra. Plus olika varianter på "tuhma poika", det passar också fast jag aldrig tänkt på det förr :D

    Jag kan också rapportera att den andra växten vid det här laget har ungefär dubbelt så många skott som de rankor jag klippte bort, så nog var det rätt beslut.

    SvaraRadera