torsdag 29 december 2011

Mellandagar

Detta är taget några meter bakom mina föräldrars garage, som mirakulöst nog klarade sig.


Mellandagarna blev ovanligt spännande i år, med storm och brak och dunder. Förödelsen efteråt var den värsta både jag och mina föräldrar någonsin sett, träden låg i högar, kablarna hängde lite hur som helst och flera hus hade blivit under.

Skogen har nyligen blivit gallrad och det brukar vanligtvis inte blåsa från det hållet, därför ser det ut så här.

Vägarna röjdes snabbt fria, att få ordning på kablarna tog längre tid.


Det här regnskyddet har stått här sen jag var liten, nu hoppas vi få ett snyggare.

Vi kom ändå undan med bara ett dygns strömavbrott (istället för fyra, som vissa råkat ut för), även om telefon och internet var ur funktion betydligt längre. Mina föräldrars gård är dessutom ett bra ställe att vänta ut ett strömavbrott på, för det finns både vedspis och kakelugnar så man får mat och värme, och en brunn som man kan hinka upp vatten ur för hand.

Så det gick ingen nöd på oss, fast jag nog var lite orolig för hjortkalven som låg i frysen, och mest orolig för lille far som var ute och röjde undan träd medan de ännu föll. En jättetall föll precis vid bilen och en av grannarna fick ett träd över traktorn, men tack och lov inte på hytten. Efter det vågade jag inte gå ut i skogen ens dagen efter, av rädsla för träd som bara nästan fallit. Har nog aldrig varit riktigt rädd för naturkrafter förut, men nu vet jag att stormväder inte är bara mysigt.
 
Mellan stormarna var det ändå ganska fint.

Jag vet för övrigt inte riktigt vad jag tycker om mellandagarna, denna vecka mitt i allting, som inte hör varken hit eller dit och inte heller har någon egen mening. Jag vet inte vad det är meningen att jag ska göra med den, så  jag gör ingenting och det behövs ju också ibland, men lite borttappad känner jag mig nog ändå. Upphängd och nersläppt. Beror förstås också på att jag är mellan två jobb. Tur att det snart är nyår.

Och så till veckans fråga, gissa julklappen:


Tips: det har med handarbete att göra.

4 kommentarer:

  1. Alltså, jag har försökt fundera här nu en massa.

    Först tänkte jag "Det är helt säkert en sån där leksak där man ska 'fånga bollen i koppen'", men om det har med handarbete att göra så....
    Har det nåt att göra med exv. att lappa strumpor?

    SvaraRadera
  2. Nope. Men när man reser med sin stickning kan man sätta denna anordning över ändorna på stickorna, så att inte maskorna ramlar av. Har inte testat, men det låter behändigt. Inte för att jag brukar tappa maskor i just sådana situationer, men eftersom jag nu har en sådan här är den hädanefter oumbärlig.

    SvaraRadera
  3. Det var rätt hujsigt t.o.m. i stan, så kan förstå att du blev lite förskräckt. Jag såg en stor taklucka lossa från grannhuset, t.ex. Hade inte din fader hört att man skulle hålla sig inne?

    Jag har nåt liknande, använder den för att samla stickor i - har inte tänkt på att man kunde använda den på resa. Jag brukar nämligen tappa maskor, föredrar alla gånger rundsticka:-)

    SvaraRadera
  4. Inte kan man stanna inne när det ligger träd över vägen och mjölkbilen måste slippa fram, och alla andra. Det är nog lite så att alla som har en motorsåg får rycka in, och är det ens egna träd som faller så har man ju ansvar.

    Rundsticka är en fantastisk uppfinning :)

    SvaraRadera