tisdag 29 november 2011

Kamera!

Temumriken har införskaffat sitt livs första digikamera. Ja, ni läste rätt, jag har inte haft någon kamera sen jag var liten. Då hade jag mammas gamla från 70-talet, en sådan där pytteliten som ser ut som en spionkamera och dras fram genom att man trycker ihop den, om ni sett en sådan nån gång. Den skulle ha en speciell sorts film och engångsblixtar och bildkvaliteten blev väl sådär, men jag tyckte om att fota ändå. Sedan fick jag en lite vanligare modell, mycket enkel och någorlunda liten, och med den tog jag en hel del turistfoton som blev rätt bra för att vara turistfoton, om jag får säga det själv.

Men i något skede tappade jag intresset, och eftersom jag aldrig varit intresserad av tekniska prylar kom jag mig aldrig för att köpa en digikamera. Det var för besvärligt att sätta sig in i hur en sådan fungerar, för att inte tala om att luska ut vilka modeller som var bra och vad som skulle passa just mig. Men nu har någon annan gjort det arbetet åt mig, och det tycker jag är jätteprima.

Inför framtiden kan jag alltså lova lite bättre bilder hit till bloggen än dem jag hittills tagit med min telefon (som har ett par år på nacken). Och om förbättringen uteblir så är det helt och hållet fotografens fel.


 Hittills har jag mest försökt lära mig grundfunktionerna, och eftersom det är en regnig dag fanns det bara blommor att fotografera.


 ...och höstmysljus.

Fyra veckor gamla födelsedagsnejlikor, det tycker jag är lite imponerande.

3 kommentarer:

  1. Så trevligt :-) Jag gillar speciellt höstmysbilden!

    SvaraRadera
  2. Lite saknar jag fortfarande känslan av att gå in med sin filmrulle o vänta på de framkallade bilderna... Men samtidigt är det nog jätte bekvämt med digiteknik när man genast ser hur det blir och också kan använda kamerna nästan lite som anteckningsblock ibland, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Framför allt vågar man testa mer för man har ju ingenting att förlora. Risken är ju sen att man samlar på sig en massa bilder som man inte orkar organisera, men det ska jag försöka undvika.

    SvaraRadera