onsdag 30 november 2011

Grönt och skönt


På andra försöket blev den bra, sjalen jag stickade av växtfärgat ylle jag fått av Maria. Det mörkare garnet var jag själv med och färgade, så det är lite extra roligt att ha gjort något av det. Varm och skön är den också, utan att vara för tjock.


Det var svårt att få en bild där man ser vad den egentligen har för form, men sjalen är stickad så att jag börjat mitt på långsidan (i nacken) med några maskor och ökat fem gånger alla räta varv. På det viset bildas fem sektioner som är lite vridna, och slutresultatet är en sjal som är lite större än en halvcirkel. Om nu någon förstår den förklaringen...


Trevlig form är det hur som helst, för det blir långa snibbar som man kan slänga om halsen, alternativt lägga i kors över bröstet och knyta om ryggen, ifall man riktigt fryser. Vilket man ibland gör, i dessa tider.

2 kommentarer:

  1. Man kanske borde se den på en människa eller en provdocka för att förstå bättre? Men jättekul om du blev nöjd, säg bara när du vill komma o färga mera (jag tror att erbjudandet kvarstår rätt långt in i framtiden...) :) O jag skulle gärna sticka nåt liknande nångång om hundra år när jag hinner göra något till mig själv! Gillar just det här yllegarnet som du också fick av, just tjockleken, hur det är tvinnat m.m..

    SvaraRadera
  2. Ja, jag borde väl komma på ett sätt att stå både framför och bakom kameran samtidigt. Går förstås att fixa med stativ och självutlösare och en massa tålamod, men orkar inte försöka få en bra bild på det viset. Garnet är härligt, jag stickade någorlunda löst och då blev det både följsamt och mjukt, men ändå varmt.

    SvaraRadera