torsdag 7 juli 2011

Nygamla kläder

Det är över två månader sedan jag införde köpstopp på kläder, och så här långt har det gått bra. Visst känner man sig frestad när man får hem läckra kataloger eller går förbi lockande skyltfönster (sommarrea!), men jag har inte köpt så mycket som ett hårband.

I morse ramlade jag sedan in på några bloggdiskussioner om klädkonsumtion, läs t.ex. Koko och Hanna, så jag tänkte det kunde vara dags att spinna vidare.


På något paradoxalt sätt känns det skönt att inte få, att inte behöva göra det där köpbeslutet som man sen kanske ångrar. Att inte ens behöva fundera på saken. Det är en frihet i att avstå från att shoppa, och det säger väl något om vilken inverkan överflödskonsumtion har på en själv, utöver de negativa effekterna på resten av världen.

Det var den ena orsaken till att jag uteslöt mig själv från loppishandlande också. Den andra orsaken är att jag tendera samla på mig en massa "fynd" som jag tänker skulle bli riktigt bra om jag fixar upp dem lite. Tar in lite här, byter några knappar där, kanske färgar om. Sedan blir det aldrig gjort. Nu har jag det här året på mig att ta itu med de där halvfärdiga projekten och också lära mig mera om att sy själv helt från början.

Idag har jag sparkat igång genom att sy in en loppiskjol och ett par byxor som jag fått av k. mor (som lämpligen haft garderobsutrensning). Faktum är att en massa snygga kläder jag hittar måste sys om innan jag kan ha dem, eftersom jag inte är riktigt "standardformad". Jag är svankryggad, vilket innebär att vissa skjortor måste sys in i ryggen för att sitta snyggt, och byxor och kjolar glappar i korsryggen om jag inte gör någonting.

En av mina favoritkjolar, mest för färgen.

Kjolen var knepigast, för jag var tvungen att sprätta bort större delen av linningen innan jag kunde göra någonting och sedan fundera ut ett sätt att få tillbaka den på ett snyggt sätt utan att behöva sprätta upp och sy om hela kjolen. Dessutom gjorde jag ett tankefel när jag sydde om baksömmen, så den blev lite krokig.


Kjolen var nästan 10cm för stor i midjan, men annars passlig, så jag tog in både i sidorna och mitt bak. Som helhet blev resultatet inte perfekt, men acceptabelt. Bara man har rätt färg på tråden syns det inte så mycket om inte alla sömmar hamnar på exakt rätt ställe.



Byxorna var enklare, för de var av tunnare tyg och då kan man helt enkelt göra ett veck eller två i själva linningen. Det syns inte så bra på bilden, men där är två små intagningar. Linningen blir på det viset inte längre rak och passformen påverkas också, men det är ändå bättre än förut.

3 kommentarer:

  1. Duktigt :) Nåt shop-stopp kan jag inte ägna mej åt....men jag kan i alla fall låta bli att köpa kläder smycken och småkrafs! Grejer jag behöver införskaffa till lägenheten måste jag nog i alla fall inhandla förr eller senare ändå :p

    På tal om ditt förra inlägg så pratade du om at köpa tyger! Om du vill kan du göra en djupdykning i mitt "tygförråd" nästa gång du har vägarna förbi! Av någon anledning tror jag att jag ska sy så otroligt mycket med märkliga tyger :) Projekt som sällan lämnar skallen...hm...

    SvaraRadera
  2. alltså...bara stannar som på idéstadiet!

    SvaraRadera
  3. Samma här, jag har en halv kista full med tyger jag köpt "billigt" som restbitar eller sekunda vara, men jag har aldrig kommit på vad jag ska ha dem till. Men nu ska jag nog ta vara på en del åtminstone. Det hindrar ju inte att jag kikar på vad du har också, kanske jag får några helt fantastiska idéer till ännu en kjol eller sommartopp...

    SvaraRadera