fredag 8 juli 2011

Garderobsinventering

Klädtemat fortsätter. Min garderob sätter vissa fysiska begränsningar på sitt innehåll, med en klädstång på knappa 60cm och några små hyllor får man helt enkelt inte plats med 130 klänningar, hur ljuvliga de än må vara. Alltså borde man optimera innehållet så att man har precis det man behöver. Det är inte omöjligt, en av de mest välklädda personer jag känner har en väldigt liten garderob. Men man måste lära sig den där konsten.


När jag efter mitt köpstopp börjar handla kläder igen vill jag göra det på ett vettigare sätt än tidigare, annars har hela projektet varit meningslöst. Så jag gick igenom min garderob och gjorde en förteckning för att se vad jag hade tillräckligt av och vad som saknas.

Resultatet var lite överraskande. Jag har t.ex. ganska många par byxor och jumprar, de är bara av fel sort (d.v.s. hemmakläder). Och vad gör jag egentligen med 40 strumpbyxor? Å andra sidan saknar jag sådant där viktigt som en liten svart och en mörk kavaj (eller en välsittande kavaj över huvud taget). Eller helst en i någon perfekt mellangrå nyans som passar både till begravning och till bröllop beroende på vad man kombinerar den med. Som det är nu hamnar jag ofta låna.

Att snickra ihop en kavaj är väl lite överkurs, så jag tror jag ska börja med att försöka åstadkomma en välsittande väst. Det ska jag hursomhelst sy till min nya folkdräkt, så lite övning skadar inte. Har länge tänkt att en väst i folkdräktsmodell men gjord av farmartyg kunde vara rätt snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar