onsdag 1 juli 2015

Det fantastiska ljuset

Det fantastiska ljuset är andra delen i Terry Pratchetts svit om Skivvärlden och fortsättning på Magins färg. När jag läste boken hade jag en vag känsla av att jag läst den förut utan att vara helt säker, vilket säger något om hur intressant jag tycker den är. Serien har ännu inte riktigt fått upp farten, och huvudpersonen Rensvind har aldrig varit min favorit.

Men här förklaras en del bakgrund till de senare berättelserna, som hur bibliotekarien blev en orangutang och hur Cohen barbaren fick sina diamanttänder. En orsak till att boken inte riktigt går hem hos mig är säkert att humorn till stor del bygger på att Pratchett driver med åttiotalets fantasyklichéer, som jag är lite för ung för att ha  någon relation till. Åtminstone en del av de senare böckerna är mer tidlösa, och dem kommer jag ju till så småningom.

För övrigt har Wikipedia en bra sida om Skivvärlden med bl.a. presentationer av otaliga karaktärer och en översikt över de olika böckernas teman och huvudpersoner. Om man till exempel vill läsa bara böckerna om häxorna kan man gå dit och se vilka de är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar