lördag 4 juli 2015

Linda och Valentin


http://www.adlibris.com/se/bok/linda-och-valentin-samlade-aventyr-1-9789187861000
Den här duon hade jag inte hört talas om förrän deras samlade äventyr började komma ut i fjol, men serien beskrivs i recensioner som en föregångare i genren (sci-fi) och till och med klassiker. Måste läsa alltså. 

Det är alltid svårt att bedöma verk som varit föregångare i sin tid när man läser dem långt senare, då det som var nytt då nu är helt vanliga grepp och svårt att urskilja. Därför krävs det mer av ett verk än nyskapande för att det ska bli en klassiker, det måste finnas något som har ett tidlöst värde. 

Efter att ha läst den första samlingsvolymen är jag försiktigt positiv. Boken innehåller de tre första äventyren i den ordning de är tecknade (på svenska har de tidigare utgivits i en annan ordning) och man märker att kvaliteten stiger för varje album. Den första berättelsen är en prolog till de övriga men ger annars inte så mycket, det går bra att hoppa över den. Där berättas hur rumtidsagenten Valentin reser till år 1000 och träffar Linda, som sedan följer med honom på de övriga äventyren. 

Jag tror jag måste läsa lite mera innan jag uttalar mig om hurdana karaktärer Linda och Valentin är, men så mycket kan jag säga att jag gillar de här serierna, de är snyggt tecknade och äventyren är spännande. Vissa orimligheter får man svälja, som att New York förvandlats till en djungel inom ett år efter en storkatastrof, men det hör lite till äventyrsgenren. Och det är ju alltid roligt att se hur framtiden såg ut förr.

Pierre Christin och Jean-Claude Mézières gjorde sammanlagt 22 album om Linda och Valentin mellan 1967 och 2013, samtliga kommer att ges ut av Cobolt förlag i sju samlingsvolymer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar