söndag 19 januari 2014

Fördelar med små bröst

Till att börja med ska jag be om ursäkt om någon tycker jag är pinsam... eller nä förresten, det gör jag inte alls. Det här är nu vad jag vill prata om idag och världen får lov att leva med det.

Jag har (förstås) alltid haft en liten byst och som yngre hade jag en del komplex för denna min bristande kvinnlighet. Jag köpte de minsta bh:ar jag kunde hitta men de var ändå för stora med glapp i, eller så var de rosa med Disney-figurer på och det var inte alls min stil.

Det var inte så här det skulle vara, det var fel.

Sport-bh för plattbröstade, ha ha

Så här i efterhand kan jag skratta åt hur man fungerade som tonåring. Som den gången när jag köpte en sport-bh för att jag fått för mig att det är något varje kvinna behöver. Hade väl läst det i någon tidning utan att desto mera fundera över varför man skulle behöva en. Kan ni gissa vad som hände när jag satte den på mig? Jo, jag förvandlades på ett ögonblick från en plattbröstad flicka till en totalt bröstlös. Dessutom fick jag lite tungt att andas, för den satt hårt åt. Varken bekvämt eller praktiskt, och jag använde inte heller den sport-bh:n många gånger innan jag slängde den.

Senare i livet har jag, tack och lov, fått ett mera accepterande förhållningssätt till min kropp, och genom observationer och diskussioner med mina bystigare väninnor har jag kommit fram till att det finns en rad fördelar med dessa två russin på ett bräde:

Fördelar med små bröst

  1.  Deras vikt är försumbar, vilket är en enorm fördel eftersom man ska bära runt på dem precis hela tiden.
  2. De drar inte uppmärksamhet från ens ansikte.
  3. De studsar inte runt när man tränar, utan hålls snällt på sin plats.
  4. De blir inte hängiga med åldern.
  5. De sparar pengar. Den här punkten har en liten invändning och det är att det är svårt att hitta en snygg, välsittande bh i storlek AA eller AAA i billiga butiker, utan man får vända sig till specialaffärer som Little Women där det blir dyrare. MEN det är inget emot vad det kostar att förse en stor byst med tillräckligt stöd (se punkt 1. och 3.) plus att vi lättbystade kvinnor oftast klarar oss helt utan eller med en billig resår-topp, typ Sloggi.
  6. Det är betydligt lättare att hitta välsittande kläder till en ovanligt tanig kropp än till en ovanligt kurvig. Man behöver aldrig oroa sig för att skjortknapparna ska stritta iväg och sånt.
Vid det här laget är det säkert en och annan som funderar varför i all världen jag sitter här och skriver om mina bröst på en blogg som kan läsas av vem som helst. Jo, det handlar förstås om att kvinnokroppen är ett slagfält och allt det där. Om att många kvinnor, särskilt unga, har komplex för sin kropp och det är bara dumt, onödigt och destruktivt.

Och om att många män inte förstår skillnaden mellan hur män och kvinnor ser på bröst, eftersom det är den manliga synen som kommer fram i media. För kvinnor (jag tror faktiskt att jag talar för de flesta här) är bysten ingenting exotiskt utan en, ibland besvärlig, kroppsdel bland andra. En kroppsdel som man är tvungen att bära runt på hela livet, som ibland är i vägen, som man kan få cancer i, som man kan amma med. Som ofta får onödigt mycket uppmärksamhet av fel sort.

Ha en bra vecka, och tyck om er själva.

4 kommentarer:

  1. En kommentar jag fick på fb berättade om en undersökning i Frankrike som nyligen kommit fram till att bröst som får "växa fritt" utan stöd bildar starkare bindväv för att kvinnans kropp skall kunna hålla upp dem. Med BH:n sker detta inte, med den påföljd att man får ryggproblem. Det ni!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Fanny:
    heej så bra och intressant inlägg! och intressant studie den där du har hittat! Det är nog konstigt hur bröst har blivit så otroligt sexualiserade här hos oss i väst. i Senegal var bröst inte alls sexualiserade, det var helt okej att som kvinna gå hemma med bar överkropp bland familj, grannar och vänner. Men häften däremot, ajaj så den var helig och privat. Men personligen fattar jag det mycket bättre än att brösten sku vara så sexuella, för min höft och rumpa är mycket mer privat än mina bröst

    SvaraRadera
  4. Nu när du säger det så håller jag helt med, jag är mycket mer noga med att skyla min rumpa än mina bröst, t.ex. i gemensamma omklädningsrum. Och om det var lika varmt här som i Senegal så skulle jag nog tycka det var skönt att gå omkring topless :)

    Det verkar lite slumpmässigt vilka kroppsdelar som blir sexualiserade i olika delar i världen, jag läste en gång en text (som jag inte vågar citera för det var så länge sedan att jag inte litar på mitt minne) om vilka kroppsdelar kvinnor från olika kulturer skulle skyla om de blev ertappade nakna. Det varierade, som jag minns det, mellan bröst, sköte, rumpa, ansikte och fötter(!).

    SvaraRadera