torsdag 23 maj 2013

Ostsoppa på spik

Jag blev lite överentusiastisk när jag skulle handla till min inflyttningsfest, med den påföljden att jag nu har ett överflöd av dels kex och småbröd, dels ostar av alla de slag. Men vet ni vad? Det finns värre öden.

För att osten inte skulle gå till spillo (jag har ätit ost varje dag men det räckte ingenstans) gjorde jag ostsoppa, och det var lättare än jag trott. Först gick jag igenom skåp och frys på jakt efter vad som helst som kunde tänkas passa med ost. Hittade bland annat en lök, torkad tomat, en påse Lämmin kuppi med vårlök och en påse frysta grönsaker. Sen gjorde jag en soppa på det och lade till ostarna sist, rivna eller i bitar. Det fick stå och smälta ihop en stund innan jag lade tillbaka på plattan och värmde upp. Soppan smakade för mycket mögelost så jag lade till grädde, gouda och färskost med mango*. Sen blev det super.


Jag har kompledigt idag så jag passar på att reda upp den sista disken och ha storbyk. Visserligen nästan-regnar det men jag hänger tvätten ute ändå för den blir så mycket fräschare än i torkrummet, har blivit så känslig för lukter att det stör mig om någon som använder parfymerat tvättmedel torkar samtidigt och lukten fastnar i mina kläder. Hur som helst, torkar det inte idag så torkar det väl i morgon. Problemet är bara att även om det finns en väl tilltagen bykställning så har den bara tre streck, så nu får jag komma på något kreativt med resten av tvätten. 
*)Veckans insikt: jag gillar inte söta ostar. Hade också en sort med ananasbitar i men den smakade bara skumt. I soppan jämnade det dock ut sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar