torsdag 9 maj 2013

Titta titta!


Nog blir det grönt i år också, fast det tar lite tid.

Egentligen hade jag tänkt vårstäda lite idag, men när jag vaknade i morse kände jag mig inte riktigt på topp, om man säger så. Så i stället har jag
  • Ätit gröt med smöröga, när det nu är helgdag och allt.
  • Bryggt superte på vitt te med ingefära, rooibos med apelsin och två påsar kamomill. Det borde ju bota det mesta.
  • Löst sudokun i Västis, blivit övermodig och börjat lösa också korsordet med bläckpenna. Vilket brukar straffa sig, så jag slutade innan det var för sent.
  • Inrättat kontor åt mig i sängen eftersom jag lovat språkgranska min systers kandidatavhandling. Den är intressant läsning, men det är nog tur att jag har ett batteri av handböcker att slå i. Med andra ord är jag inte lika övermodig när det gäller min språkkänsla som när det gäller korsord, och bra så.
Av dessa är "Svenskt språkbruk" helt oumbärlig. Rekommenderas åt alla som är osäkra på prepositioner ibland, det vill säga de flesta. 

3 kommentarer:

  1. O ja, Svenskt språkbruk har det mesta. Och jag gillar dina etiketter för det här inlägget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har skrivit ganska lite om te hittills, med tanke på namnet. Men den här blandningen kan jag faktiskt rekommendera.

      Radera
  2. :) Synd bara att det är så svårt att få rum med alla bra handböcker i bokhyllan på ett vettigt sätt...

    SvaraRadera