söndag 5 maj 2013

Upptäckter i bokhyllan

Som bäst håller jag på att rensa ut bokhyllan och skrivbordslådorna i mitt gamla rum hemmahemma, mina föräldrar börja tycka att det är på tiden att de får börja använda rummet till något annat än förvaring av mina gamla saker och jag kan inte annat än hålla med.
Hittills har jag hittat gamla anteckningar och uppsatser från högstadiet, gymnasiet och folkhögskolan. Det mesta tänker jag faktiskt spara åtminstone tills jag läst igenom det, jag gjorde riktigt bra sammanfattningar av mina gymnasiekurser och det kan knappast skada att repetera lite allmänbildning. Sedan hittade jag också gamla suddiga foton från diverse läger och resor till exotiska platser som Sydschleswig*, Island, Legoland och Pieksämäki.

De bästa fynden är ändå recept som jag letat efter i fem-tio år och trott var hopplöst förlorade, recept från hussan i högstadiet och 4H:s hushållskurser på Västankvarn, som jag brukade gå på på somrarna. Snabbpepparkakor, bondost och briocher. Det är nog bra att gå igenom sina papper med tio års mellanrum, särskilt de papper man glömt att man har.

*)Eller möjligen Sydslesvig, jag är inte helt säker på hur de lokala tysk-danskarna stavar det och det var dem vi var gäster hos.

3 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Jag läste på din blogg att du åker runt till skolor och pratar om böcker, så jag tänkte att du skulle kunna hjälpa mig. Till hösten ska jag börja jobba med åk 7-9 och skulle vilja ha lästips till sommaren åt mig själv.

    Med andra ord: vilka böcker är aktuella för dagens ungdomar? Och om jag ska läsa ca. 10 ungdomsromaner, vilka borde det vara? (på svenska)

    SvaraRadera
  2. Oj, det var ingen lätt fråga :) Men några tips kan jag säkert ge) (och hoppas jag får de flesta författarnamnen rätt:

    Dödsritten av Maggie Stiefvater
    23 minuter av James Lovegrove, lättläst thriller
    Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
    Kaostrilogin av Patrick Ness är krävande, men en läsvan tonåring kan hitta mycket att tänka på
    Allhelgonaoffret av Petter Lidbeck, lättläst skräck
    Anaché av Maria Turtchaninoff
    De utvalda (flera fristående böcker) av Kristin Cashore
    Förr eller senare exploderar jag av John Green
    Gul utanpå av Patrik Lundberg
    Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo
    Flyga högt av Katarina von Bredow
    ...och många fler, tror jag ska göra en efterlysning av det här.

    SvaraRadera
  3. Tack! Nu gäller det bara att börja läsa :)

    SvaraRadera