måndag 23 mars 2020

Nyhetsfrossa

För ett tag sedan tog jag paus från att läsa nyheter på telefonen, det var en vana jag lagt mig till med när jag flera timmar om dagen hade en halvsovande bebis vid bröstet. Och det fanns en hel del spännande nyheter under hösten och vintern: Brexitcirkusen var riktigt underhållande, och så var det valrörelsen i USA och något nytt virus i Kina. Men i längden blev det för mycket, man behöver oftast inte egentligen kolla flera olika nyhetsappar och webbplatser varje timme. Så jag tog paus, och försökte nöja mig med radionyheter och tidningar.

Det funkade några veckor och jag kände att det gjorde mig gott att lägga ifrån mig telefonen mera. Men så fick jag en dag höra att hela Italien var i "karantän" och då tyckte jag att man kanske ändå borde skaffa lite bättre koll på världsläget.

Så jag dök med huvudet före ner i nyhetsflödet och där guppar jag ännu. Men kanske det åter skulle vara dags att ta ett steg tillbaka, det kommer inte så mycket nytt annat än mer av samma elände. Inte för att jag är sån som blir nedstämd av att läsa dåliga nyheter, jag har väl för lite empati kan jag tänka mig, men det finns viktigare saker att lägga sitt fokus på. Men ändå lyssna med ett halvt öra så man inte missar ifall världen vänds uppochner ett varv till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar