fredag 26 april 2013

Lantluft

Det här veckoslutet ska jag tillbringa i mina föräldrars hus medan de är bortresta, det ska bli skönt och vilsamt. Jag tycker särskilt mycket om att vara på landet på våren och försommaren, man märker årstiderna så mycket mer här. Det blir så mycket intensivare när naturen finns nära inpå på alla sidor, i stället för fläckvis här och var som i stan.

I morgon jobbar jag men i gengäld är jag ledig på måndagen, så jag ska passa på att njuta ordentligt av vårvädret och kanske ströva* lite i skogen. Det var länge sedan.

*)Det är nog bara stadsbor som använder ett sådant ord, men då är jag väl det nu då.

2 kommentarer:

  1. Enligt en av våra etnologikursböcker är det överhuvudtaget bara moderna urbana människor som ser skogen "bara som skog" - förr när man använde den på ett annat sätt så hade all skog tilläggsattribut såsom näverskog, bärskog, timmerskog... eller t.ex. enligt trädtyp... beroende på hur man såg på de olika platserna. Inte för att jag helt "köper" det - men jag tyckte ändå det var en fascinerande tanke att spinna vidare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något liknande läste jag inför min gradu. Jag tror jag placerar mig någonstans i mitten med det där, ibland tänker jag på skogen helt enkelt som skog men jag brukar nog också identifiera olika skogstyper. Inte så mycket för att jag är en sådan som brukar skogen i någon större utsträckning, men för att jag växte upp bland folk som gjorde det och så tävlade jag i skogsfärdighet, så det var något man skulle kunna.

      Radera