söndag 7 april 2013

Houseproud

Det är enkelt att se hur jag mår genom att titta på hur välstädat mitt hem är: eftersom städning inte är lika livsnödvändigt som exempelvis mat och rena kläder är det det första jag lämnar bort när jag inte riktigt orkar, men eftersom jag inte kan trivas i ett ostädat hem är det också det första jag tar itu med när jag har mer energi igen.

Den här helgen har jag dammsugit alla rum för första gången på typ en månad och städat badrummet ordentligt för första gången sedan jag flyttade in i november. Det känns bra. Nu när det en gång är rent är det också enklare och mer motiverande att hålla det rent, föreställer jag mig.

En extra motivering är myrinvasionen i köket, vilken pågått sedan februari. Jag har satt ut myrbeten med gift, men för att de skall fungera måste man se till att myrorna inte har tillgång till annat ätbart. Alltså ska skåp, bord och golv hållas fria från brödsmulor och annat, matvaror packas om i myrsäkra burkar (lyckligtvis hade mamma ett överloppsförråd av sådana) och nya städ- och diskrutiner införas.

Sen får vi se vem som ger upp först.

3 kommentarer:

  1. Ditt myrkrig når kanske ändå inte dessa nivåer:

    http://resemyrorna.wordpress.com/2012/10/07/war-on-ants/
    http://resemyrorna.wordpress.com/2012/10/09/they-are-back/

    Men även små mängder småkryp är frustrerande, jag vet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och små mängder är relativa...

      Radera
    2. Nej det har nog inte hunnit ta sådana där proportioner, tack och lov! Men om jag inte gjort något alls och de fortsatt föröka sig i samma takt som den senaste månaden, så kunde det där bli min sommar. Hoppeligen går det att undvika, för jag vill nog väldigt ogärna börja spreja gift i hela köket (och resten av lägenheten) eller något annat drastiskt.

      Radera